Fællesskab på fire hjul

Turtjenestens frivillige kører hver dag seniorer på ud på oplevelse. I syv minibusser henter de ældre ved deres hoveddør og kører dem hjem igen efter en tur ud og se - og en god frokost. På billedet er Birte, Inger, Jonna og Ejvind gået ud for at vise bussen frem sammen med turleder Aase og chauffør Hans.

Dagens udflugtsmål var det nye byggeri i Nordhavn, og nu står der smørrebrød på menuen på en lokal kælderrestaurant. Snakken går om bordet, for mange af dagens seks deltagere har boet i København siden barnsben og set byen udvikle sig.

- Det var noget særligt at tage bus 43 gennem byen dengang. Den stoppede lige her i i nærheden - den gang var det jo et værtshus, fortæller Aase, og mange af de andre om bordet nikker.

Gruppen når også at vende gode opskrifter på stegte sild, vinterklargøring af haven, problemer med hjerteflimmer og minder fra en tidligere udflugt med Turtjenesten til Assens.

- Det var en skøn tur. Det er dejligt at opleve, hvordan sæsonerne skifter, når man kommer lidt ud fra byen. Og rart at være på tur i godt selskab, siger Erna til Anni, som sidder ved siden af hende og venter på kaffe og citronmousse.

Det er Turtjenestens cirka 80 frivillige, som planlægger sæsonens ture. Hvis du kunne tænke dig at komme med på tur - enten som frivillig eller deltager, kan du læse mere her.