Er der den mindste chance, så tager jeg kampen

David har arbejdet som frivillig sygeplejerske i tretten år. Han er glad for at hjælpe både hjemløse og socialt udsatte, for han mener, at alle mennesker skal have den hjælp, som de har brug for.

David arbejder til dagligt som sygeplejerske, men udover sit faste arbejde er han også frivillig sygeplejerske i Sygeplejegruppen i Røde Kors Hovedstaden, hvor fokus er på at hjælpe socialt udsatte og ofte hjemløse.

– Der er et behov for, at vi sygeplejersker er her. Her har jeg god tid til at være den sygeplejerske, som jeg gerne vil være. Det er det afgørende, uanset om det er lønnet eller ulønnet arbejde, jeg laver, forklarer David, som har været en del af den frivillige sygeplejeklinik siden 2006.

Vigtigt at være til stede

Som sygeplejerske udfører David mange forskellige former for både fysisk og psykisk hjælp. Hans arbejdsopgaver spænder bredt og varierer fra dag til dag. Der kan for eksempel være tale om sårpleje og sundhedssamtaler. Derudover er omsorg over for patienterne en vigtig del af arbejdet, forklarer David.

– Som sygeplejerske skal man hele tiden være psykisk til stede. Vi skal være der på patienternes præmisser. Hjemløse og socialt udsatte har i forvejen en stresset hverdag, hvor de selv skal sørge for at have et sted at sove og at få noget at spise og skaffe penge. Hvis der så samtidigt indsættes et krav om, at du skal møde klokken 13:30 på ambulatoriet i Gentofte, så gør det dagene endnu sværere at overskue. Det viser bare en lille del af de problemstillinger, som de mennesker kæmper med, fortæller David.

Værdighed og respekt for alle

Mange har en forestilling om, hvad det vil sige at være hjemløs. Den virkelighed, som David møder i sit arbejde, er dog ofte en anden. David har eksempelvis flere gange måtte overbevise patienterne om, at de skulle tage noget mere smertestillende, selvom patienterne påstod, at de havde det fint.

– Det hænger ikke sammen med de fordomme, som man hører. Det hænger derimod sammen med, at man skal behandle folk værdigt og med respekt – det er så vigtigt at se folk som mennesker, som skal have det så godt som muligt, siger David.

Gå ind i det med liv og sjæl

David bliver ofte rost for sit arbejde som frivillig sygeplejerske og håber, at endnu flere vil melde sig som frivillige for at skabe forandringer.

– Hvis det er det, man vil, må man jo gå ud og gøre noget. Hvis der er der den mindste chance for at en af mine patienter kan vinde og komme godt videre, så tager jeg kampen. Man er nødt til at gå ind i det med liv og sjæl for at give noget til andre. Til gengæld får du glæde i dit liv, fortæller han.

Du kan læse mere om Sygeplejegruppen her