En lille indsats gør en stor forskel

Åbenhed, ærlighed og bevægelse er nogle af de vigtigste dele i at skabe en god relation med sin besøgsmodtager. Det mener John Jacobsen, som har været besøgsven for en psykisk sårbar i fem år.

John er pensioneret ingeniør og blev tilbage i 2015 blev matchet som besøgsven med Tom, der har været diagnosticeret med skizofreni i mere end 30 år. Tom har tidligere været meget påvirket af sin sygdom, men de seneste år er det begyndt at gå bedre. Det er faktisk gået så godt, at Tom for nyligt har halveret den dosis af medicin, som han har været på siden han blev diagnosticeret.

- Vi har en åben og ærlig relation med hinanden, hvor vi siger tingene, som de er, og kan tale frit og positivt om Toms sygdom, men også om hvad der ellers rører sig inden for psykiatrien, fortæller John.

Bevægelse giver ny energi

En af årsagerne til at Tom har fået det bedre er, at han sammen med John er begyndt at komme mere ud og får bevæget sig mere.

- Vi går ture, hver gang vi mødes, hvis vejret tillader det. Bevægelse er besøgsvennens nemmeste vej til, at gøre en stor forskel for besøgsmodtageren, mener John, som også har fået overtalt Tom til at tilmelde sig et højskoleophold for psykisk sårbare.

Vil du være besøgsven?

Omkring 70 frivillige i Røde Kors Hovedstaden er lige nu besøgsvenner for medmennesker med psykisk sårbarhed. De frivillige bliver klædt på til opgaven gennem et uddannelsesforløb og har også altid mulighed for at få sparring hos en mere erfaren frivillig. Behovet for besøgsvenner er stort, og der er altid plads til flere i det frivillige fællesskab. Læs mere og ansøg her.