En god dag med familien og en vigtig del af opdragelsen

My Lindblad Szlavik og hendes mand Mikkel har været indsamlere til Røde Kors’ årlige indsamling flere gange. Sidste år var første gang, at deres to børn Birk og Silke var med til indsamlingen, og familien samlede et af de højeste beløb på Amager.

Med et beløb på 2.607 kroner var parret My og Mikkel og deres to børn Silke og Birk på tre og seks år nogle af dem, der samlede flest penge ind på Amager sidste år. Søndag den 6. oktober skal familien igen på gaden for at samle ind til en god sags tjeneste.

Udover hyggen ved at tilbringe nogle timer sammen med familien, så er det også vigtigt for My at lære sine børn, at ikke alle lever et lige så privilegeret liv som dem.

- Siden jeg har fået børn, har det også været vigtigt for mig at gøre dem opmærksomme på, at det ikke er alle, der har det lige så godt som vi har. Dét at man investerer et par timer én dag om året til fordel et godt formål, det er enormt vigtigt, og den indstilling vil jeg gerne give videre til dem også, fortæller My.

En hyggelig familieaktivitet

My og Mikkel har været indsamlere flere gange før, men sidste år var første gang at Birk og Silke var med ude og stemme dørklokker.

- Jeg har heller aldrig samlet så meget ind, som vi gjorde sidste år, men det er nok også fordi vi gik rundt i en familie. Det hjælper også altid lidt at have børn med på turen, siger My og smiler.

Samtidig er det en sjov oplevelse for børnene at gå og stemme dørklokker, og folk var generelt positive når de åbnede døren for familien.

- Der var rigtig mange der åbnede døren og sagde til os, at det var rigtig godt at vi brugte et par timer her om søndagen. Især det at Birk og Silke var med ude og samle ind skabte smil, når vi gik fra dør til dør.

Det er, hvad man gør det til

Hverken My eller Mikkel er i tvivl, om de skal ud og samle ind igen i år.

- Det var en virkelig positiv oplevelse, også for børnene, så jeg er sikker på, at vi skal afsted igen i år.  Det er jo så nemt lige at bruge et par timer en søndag, og så er det hvad man gør det til. Hele familien glæder sig til et par hyggelige timer, når de igen skal gå med indsamlingsbøsserne søndag den 6. oktober.

Tekst og foto: Signe Boysen

Bliv indsamler og gør en forskel

Årets landsindsamling er søndag den 6. oktober 2019. Meld dig til indsamlingen på www.indsamler.dk eller ring på 70 10 00 00.

I 2018 var flere end 16.000 danskere på gaden for at samle ind – de samlede 16 millioner kroner til Røde Kors’ hjælpearbejde.
Pengene fra årets indsamling går blandt andet til at sikre mennesker uden hjem akut beskyttelse, ly, mad, vand og lægehjælp

En indsamler samler typisk 1.000 kroner ind – for de penge kan Røde Kors give:

• 6 måneders støtte til en voldsudsat kvinde og hendes børn
  • 365 dage med rent drikkevand til 37 mennesker i nød
  • Mad til en hel familie i fire måneder
  • Presenninger, der giver 10 familier ly og beskyttelse mod vind og vejr
  • Varme tæpper til 20 katastroferamte børn