Elisabeth har samlet ind for Røde Kors i mere end et årti

Elisabeth Hultcrantz har taget mange ture med indsamlingsbøssen i hånden, og det har givet nogle gode oplevelser. Det er det store hjælpearbejde, som Røde Kors udfører både herhjemme og i udlandet, som motiverer Elisabeth. Og så er det det frivillige arbejde, som giver mening.

Elisabeth fortæller, at hun har gået med til landsindsamlingen i mindst 10 år, og at det er blandt andet er frivilligheden, der motiverer hende.

“Det er rart at lave noget frivilligt arbejde. Og ja, så synes jeg faktisk at det er sjovt ind imellem at få nogle af reaktionerne fra folk. Man får nogle sjove reaktioner af og til”.  Det opmuntrer, når der er nogen, der siger hvor er det godt I gør det her, det er vi glade for, fortæller Elisabeth.

En god indsamlingsstrategi

De seneste fire-fem år har Elisabeth gået sammen med en tidligere kollega. De tager hver sin indsamlingsbøsse med, og så stiller de sig i hvert sit hjørne, og holder øje med, at de ikke henvender sig til de samme folk. Og det har givet resultater. I indre by ligger Elisabeth med 2.389 kr. næsthøjest på listen over de indsamlere, der har samlet flest penge ind.

“Jeg har da oplevet cyklister, der stopper – for grønt endda – for at lægge deres bidrag i indsamlingsbøssen. De store imødekommenhed er meget motiverende, og jeg skal, helt sikkert samle ind igen i år, siger Elisabeth.

Tekst: Maria Lindbaum
Foto: Flemming Olsen

Giv tre timer og gør en forskel

Årets landsindsamling er søndag den 6. oktober 2019. Meld dig til indsamlingen på www.indsamler.dk eller ring på 70 10 00 00.

I 2018 var flere end 16.000 danskere på gaden for at samle ind – de samlede 16 millioner kroner til Røde Kors’ hjælpearbejde. Pengene fra årets indsamling går blandt andet til at sikre mennesker uden hjem akut beskyttelse, ly, mad, vand og lægehjælp.