Mentorordning for kvinder

Mentorordning for kvinder på
Røde Kors' Herberg

Mentorordningen er et tilbud til hjemløse kvinder på Røde Kors' Herberg for Kvinder, som skal flytte fra herberget til egen bolig. Kvinderne står i en udsat livssituation og mangler ofte et socialt netværk at støtte sig op ad. Gennem en-til-en kontakt, nærvær, praktisk hjælp og fælles oplevelser giver frivillige mentorer kvinderne ballast til at komme videre i livet.

Formålet med Mentorordningen på Røde Kors' Herberg for Kvinder er at mindske ensomhed og sårbarhed for kvinderne.

De frivillige mentorer og kvinderne matches efter fælles interesser, ønsker om relation, behov for hjælp osv.

Opgaverne kan være at hjælpe med praktiske opgaver, hjælpe til med at få styr på økonomien, bisidder ved diverse møder med kommunen, lægebesøg, bank eller lignende, hjælpe med jobansøgninger, dyrke motion, gå på sightseeing eller blot drikke en kop kaffe sammen. I bestemmer selv, hvad I vil lave sammen ud fra kvindens behov og dine kompetencer og ressourcer.

Bliv frivillig

Som frivillig i mentorordningen for kvinder på Røde Kors' Herberg skal du være interesseret i og have respekt for dine medmennesker – også dem, der ikke lever livet, som de fleste. Derudover skal du stå inde for vores formål og værdier, og møde kvinden på hendes præmisser.

Hvad forventer vi af dig?

Vi forventer, at du er minimum 25 år gammel. Du har lysten og evnerne til at møde kvinderne i øjenhøjde, og skabe en relation, hvor de føler sig trygge i at bede om social og praktisk støtte, når den samme støtte ikke kan findes blandt venner og familie. Det er er vigtigt, at du som frivillig udviser nærvær og rummelighed, og at du er i stand til at lytte og få andre kvinders sårbarhed tæt ind på livet

Hvor og hvornår skal du hjælpe?

Kvinden og den frivillige mentor mødes som udgangspunkt en gang om ugen i to timer. Det skal regnes med at matchet varer i 1 til 1 ½ år, men ultimativt er målet, at relationen stopper, fordi kvinden ikke har behov for den mere – og dermed har relationen været en succes. Herbergets adresse er Kettegård Alle 14, 2650 Hvidovre.

BLIV FRIVILLIG NU

Vil du vide mere om mentorordningen for kvinder på Røde Kors Herberg eller muligheden for at blive frivillig? Så kontakt Herberget på telefon 23 43 19 44 eller send en mail til ditte.luetzen.egstrand@regionh.dk

Kettegård Allé 14
2650 Hvidovre

Åbningstider
Døgnåbent

Hjemmeside

DET GØR VI OGSÅ

Mulighederne for at blive frivillig i Røde Kors Hovedstaden er mange. Send dit navn og nummer til rkh.frivillig@rodekors.dk, så ringer vi dig op hurtigst muligt og hjælper dig på vej.