Besøgvenner for psykisk sårbare

Besøgsvenner for psykisk sårbare

Besøgsvenner for psykisk sårbare er et tilbud til dig der lever med en psykisk sårbarhed og som savner relationer.

Du bliver matchet med en frivillig besøgsven, som kommer på besøg et par gange om måneden i et par timer. I vælger selv, hvad I vil lave sammen - om det er at drikke en kop kaffe, gå en tur eller noget helt tredje. De frivillige besøgsvenner er mennesker i alle aldre og kan både være studerende og folk i arbejde. Fælles for dem er, at de har overskud og lyst til at lære et nyt menneske at kende, og at de har tavshedspligt.

Bliv frivillig

Hvem hjælper du?

Som frivillig besøgsven udfylder du en vigtig plads i et andet menneskes liv. De fleste besøgsmodtagere lever med psykiske lidelser, som for eksempel angst eller depression. Derudover oplever mange en følelse af ensomhed og har et begrænset netværk. Som frivillig kommer du med medmenneskelighed og nysgerrighed på at lære et nyt menneske at kende.

Hvad forventer vi af dig?

Som frivillig besøgsven skal du være åben, robust, stabil og have godt humør. Du skal have tid til at være besøgsven en gang hver anden uge i minimum et års tid. Det er en fordel at have enten viden eller kendskab til psykisk sårbarhed, men det er ikke noget krav. Du skal være minimum 23 år for at være frivillig besøgsven under Sind og Sårbarhed.

Du bliver klædt på til rollen med introkursus, supervision, kompetencekurser og sparring.

Hvor og hvornår skal du hjælpe?

Du mødes med besøgsmodtageren hver anden uge i et par timer. Ofte kommer du på besøg i modtagerens hjem, hvor I måske drikker en kop kaffe og taler om ugens begivenheder. I kan også aftale at gå en tur, tage på museum eller noget helt tredje.

Andreas's Fortælling

Hør hvordan Andreas er besøgsven for psykisk sårebare.

BLIV FRIVILLIG NU

Vil du høre mere om Besøgsvenner under Sind og Sårbarhed eller muligheden for at blive frivillig? Så ring på telefon 27 79 47 53 eller send en mail til rkh.besog.sind@rodekors.dk

DET GØR VI OGSÅ

Mulighederne for at blive frivillig i Røde Kors Hovedstaden er mange. Send dit navn og nummer til rkh.frivillig@rodekors.dk, så ringer vi dig op hurtigst muligt og hjælper dig på vej.

Til frivillige i vores indsatser for psykisk sårbare