Bevægelsesvenner

BEVÆGELSESVENNER

Det er sundt for både krop og sjæl at bevæge sig. Undersøgelser viser, at blot 30 minutters daglig bevægelse kan have en indflydelse effekt for både fysisk og psykisk sundhed. Hvis du har svært ved selv at komme ud ad døren til en gåtur, en badmintonkamp eller op på cyklen, kan du måske have glæde af en frivillig bevægelsesven.

Bevægelsesvenner er frivillige i alle aldersgrupper, og du vil blive matchet med en efter ønsker, interesser og behov. Det i vil mødes om sammen er bevægelse, alt efter hvad der passer til både jeres fysiske formåen og foretrukne form for bevægelse. I aftaler selv bevægelsesformen og mødes cirka hver anden uge i en time eller to.

BLIV FRIVILLIG

Som frivillig i Bevægelsesvenner under Sind og Sårbarhed udfylder du en vigtig plads i et andet menneskes liv. Du mødes med deltageren minimum hver anden uge i en time eller to, hvor I mødes for at bevæger jer sammen. Hvilken form for bevægelse, I ønsker at lave, finder I ud af i fællesskab. Alle deltagerne i Bevægelsesvenner er blevet besøgt og vurderet egnede. Deltagerne er typisk mennesker med en form for psykisk sårbarhed, som savner relationer og netværk.

Hvad forventer vi af dig?

Som frivillig bevægelsesven skal du være åben, robust, stabil og have godt humør. Du begynder med en samtale, hvor du hører mere om aktiviteten og rammerne, og om dine ønsker til en bevægelsesven. Du vil som frivillig bevægelsesven blive tilbudt introkursus, kompetencekursus, supervision og sparring – så du bliver klædt på til at forstå og være sammen med et menneske som er psykisk sårbar.

Hvor og hvornår skal du hjælpe?

I samarbejde med den frivillige bevægelsesven er opgaven at identificere den form for bevægelse, som giver mening for borgeren. For modtager og den frivillige kan bevægelsen også fungere som et fælles tredje de kan mødes om.

Bevægelsen kan være alt fra en gåtur, en tur i træningscenteret, fælles deltagelse på et hold osv. Det vigtigste er, at aktiviteten berører bevægelse, motion eller idræt, samt at man gør det sammen. Borgeren og den frivillige kortlægger selvstændigt en plan for forløbet og udvælger bevægelsesformer. Hverken den frivillige eller borgeren behøver at være i god form eller at vide noget om bevægelse for at melde sig.
Du skal kunne forpligte dig til at mødes 1-2 timer hver anden uge.

BLIV FRIVILLIG NU

Vil du høre mere om Bevægelsesvenner eller muligheden for at blive frivillig? Så ring på telefon 27 79 47 53 eller send en mail til rkh.sind.bevegelse@rodekors.dk

DET GØR VI OGSÅ

Mulighederne for at blive frivillig i Røde Kors Hovedstaden er mange. Send dit navn og nummer til rkh.frivillig@rodekors.dk, så ringer vi dig op hurtigst muligt og hjælper dig på vej.

Til frivillige i vores indsatser for psykisk sårbare