Familieven

Røde Kors Hovedstaden tilbyder at hjælpe forældre med praktiske ting i hverdagen. En Familieven er en frivillig, som kommer hjem på besøg i jeres familie én gang om ugen. Den frivillige Familieven hjælper, støtter og vejleder ud fra jeres families behov, uanset hvor gamle dine børn er. En Familieven er en ven af hele familien.

Vi gør hvad vi kan for at matche dig med en frivillig Familieven, som har interesse i og kompetencer til at tilbyde netop den form for støtte, som du efterspørger.

Bliv frivillig Familieven

Som frivillig familieven giver du én til én støtten til en familie. Du kommer i familien gennem et helt år og får mulighed for at opbygge en nær relation til en familie, hvor du gør en stor forskel for både børn og voksne.

Du skal have tid og lyst til at indgå i et fællesskab med en familie, hvor du hjælper med støtte og samvær alt efter deres behov.

Støtte fra Start - en særlig indsats for familier med småbørn

Hvis du gerne vil være frivillig familieven for en familie med børn i alderen 0-2 år, vil du blive en del af en særlig indsats, som vi kalder Støtte fra Start. Her skal du kunne være sammen med familien cirka en gang om ugen i et par timer, og du vil skulle igennem en særlig uddannelse med fokus på de helt små børn og småbørnsfamilier.

Din indsats som frivillig er kerneaktiviteten i projektet. Som frivillig vil du overordnet have tre typer af opgaver:

• Sociale opgaver. Støtte op om forældreevnen og relationen mellem barn og forældre, ved samtaler omkring barnets udvikling og trivsel, samt forslag/vejledning til lege og aktiviteter med barnet.
  • Praktiske opgaver. Ved at styrke forældrenes overblik og overskud eksempelvis i forhold til samtaler om oprydning og rengøring, håndtering af digital post og økonomiske prioriteringer i hverdagen.
  • Brobyggende opgaver. Ved at støtte op om øvrige tilbud og indsatser, som er iværksat for forældrene og deres børn, samt ved at bidrage til, at forældrene præsenteres for relevante aktiviteter i deres nærområde.

Susannes fortælling

Hør Susanne fortælle om, hvordan frivillige familievenner kan give støtte og omsorg til børnefamilier.

Familieven
2834 2891 eller rkh.familieven@rodekors.dk

Støtte fra Start
Udviklingskonsulent Charlotte Juhl-Hansen

Bliv frivillig nu

Deltag i et informationsmøde for at lære organisationen bedre at kende.

Tilmed dig nu