Vågetjenesten

Mange mennesker i Danmark lever – og dør – i ensomhed. I Røde Kors Hovedstaden mener vi, at ingen skal dø alene, medmindre de selv ønsker det.

Vågetjenesten samarbejder med udvalgte plejehjem, plejecentre, hospitaler og hjemmeplejegrupper, som kan tilkalde frivillige vågere til at være sammen med den døende i den sidste tid.

Hvis du vil høre mere om Vågetjenesten, eksempelvis som pårørende, repræsentant for et plejecenter eller gerne vil starte et samarbejde, er du velkommen til at kontakte os. Vi kommer gerne ud til plejecentre, hospitaler m.fl. og fortæller om Vågetjenesten og om hvordan vi kan få et samarbejde i gang.

Bliv frivillig

De frivillige våger ved døende, enten på et plejehjem, på hospitalet eller i hjemmet. Her er man til stede og giver nærvær, tryghed og omsorg de sidste timer af den døendes liv. De frivillige i Vågetjenesten deltager ikke i nogen form for pleje, men skaber ro og tryghed. Er der pårørende, kan din omsorg være med til at give dem tryghed i en svær situation.

Du bliver tilknyttet et team og en frivillig teamleder, som du altid er velkommen til at kontakte. I Hovedstaden har vi fire teams; Amager, Frederiksberg/Valby, Nørrebro og Østerbro/ indre By.

Hvad forventer vi af dig?

For at blive frivillig i Vågetjenesten skal du være en moden og robust person og med et afklaret forhold til døden. Forløbet som ny frivillig i Vågetjenesten starter med en personlig samtale med teamlederen. Du vil løbende blive rustet til opgaven gennem kurser, temadage og foredrag. Vi holder teammøder ca. hver sjette uge.

Hvor og hvornår skal du hjælpe?

De frivillige våger ved døende ca. 4 timer ad gangen primært om natten, enten på et plejehjem, på hospitalet eller i hjemmet. Her er man til stede og giver nærvær og omsorg de sidste timer af den døendes liv.

Nyt tilbud til pårørende og andre efterladte

Vågetjenesten tilbyder nu samtaler til dig, der har mistet en af dine kære. Her kan du snakke med en frivillig der har forståelse, indsigt og viden
Hvis du vil vide mere om Samtaler for Efterladte, kan du kontakte den frivillige teamleder på 41 77 58 16 eller vtoesterbro@rodekors.dk.

Kontakt Vågetjenesten

Kontakt Vågetjenesten vagttelefoner, hvis du skal tilkalde Vågetjenesten til en vågeopgave:

Team Nørrebro
Mail: vtnorrebro@rodekors.dk

Team Frederiksberg og Valby
Mail: vtfrederiksberg@rodekors.dk

Team Østerbro og Indre by
Mail: vtoesterbro@rodekors.dk

Team Amager, Tårnby og Dragør
Mail: vtamager@rodekors.dk

Vågeopgaver kan ringes ind mellem klokken 9.00 og 17.00.
Efterlad navn og direkte telefonnummer på kontaktperson ved evt. telefonsvarer.

BLIV FRIVILLIG NU

Vil du høre mere om Vågetjenesten eller muligheden for at blive frivillig? Så kontakt Røde Kors Hovedstaden på telefon 38 33 64 00 eller skriv en mail til  vagetjenesten.rkh@rodekors.dk

DET GØR VI OGSÅ

Mulighederne for at blive frivillig i Røde Kors Hovedstaden er mange. Send dit navn og nummer til rkh.frivillig@rodekors.dk, så ringer vi dig op hurtigst muligt og hjælper dig på vej.