Tryghedsopkald

Tryghedsopkald henvender sig til ældre enlige borgere, der bor for sig selv eller som har et begrænset socialt netværk. For at mindske de ældres frygt for eksempelvis at falde, på anden måde komme til skade eller at være gået bort, uden at nogen opdager det, tilbyder vi et dagligt tryghedsopkald.

Tryghedsopkaldet varetages af en frivillig og den ældre bliver ringet op på samme tidspunkt hver morgen eller formiddag, alle ugens syv dage. Ofte varer opkaldet kun et par minutter, og formålet er udelukkende at den ældre ved, at det vil blive opdaget, hvis der sker vedkommende noget.

Hvis det skulle ske at telefonen en dag ringer forgæves, kontakter den frivillige Aktivitetslederen som tager affære. Der vil da blive taget kontakt til eventuel familie eller venner, socialcentre, hjemmepleje eller andre steder, hvor vi på forhånd har aftalt, at der forefindes adgang til borgerens hjem. I yderste tilfælde sendes Politiet ud med en låsesmed for at tjekke op.

Bliv frivillig

Som frivillig i Tryghedsopkald ringer du op til samme borger hver morgen for at sikre, at vedkommende har det godt. Ved blot at foretage en kort telefonopringning, 1- 3 minutter, kan du som frivillig i Tryghedsopkald yde en ældre borger sikkerhed og ro i sindet.

Hvad forventer vi af dig?

Det kræver ingen særlig uddannelse eller baggrund at blive frivillig i Tryghedsopkald.

Hvor og hvornår skal du hjælpe?

Du skal kunne ringe til opkaldsmodtageren på samme tidspunkt hver dag, alle ugens dage.

Bliv frivillig nu

Vil du høre mere om Tryghedsopkald eller muligheden for at blive frivillig? Så kontakt den frivillige aktivitetsleder på telefon 6043 5557 eller send en mail til rkh.tryghedsopkald@rodekors.dk

Det gør vi også

Mulighederne for at blive frivillig i Røde Kors Hovedstaden er mange. Send dit navn og nummer til rkh.frivillig@rodekors.dk, så ringer vi dig op hurtigst muligt og hjælper dig på vej.