Tryghedsopkald

OBS. Udvidet adgang til Tryghedopkald i forbindelse med udbruddet af coronavirus i Danmark
Hvis du er eller kender en person, som er særligt udsat i forbindelse med coronasmitte, kan et tryghedsopkald give lidt ro i den nye hverdag, vi alle skal tilpasse os lige nu. En frivillig ringer op hver dag for at sikre, at du er ok - og tager affære, hvis det ikke er muligt at få fat på dig. Kontakt os på rkh.tryghedsopkald@rodekors.dk.

Tryghedsopkald henvender sig til ældre enlige borgere, der bor for sig selv, og som har et begrænset netværk. For at mindske de ældres frygt for eksempelvis at falde eller på anden måde komme til skade, uden nogen opdager det, tilbyder vi dem et dagligt tryghedsopkald.

Tryghedsopkaldet varetages af en frivillig, og den ældre bliver ringet op på samme tidspunkt hver morgen eller formiddag alle ugens syv dage. Ofte varer opkaldet kun et minut, og formålet er udelukkende at den ældre ved, at det vil blive opdaget, hvis der sker ham eller hende noget.

Hvis den ældre en dag skulle være ude af stand til at besvare telefonen, tager aktivitetslederen affære. Der vil blive taget kontakt til pårørende, socialcentre, hjemmepleje eller andre steder, hvor vi på forhånd har aftalt, at der forefindes adgang til din lejlighed. Herefter vil der blive fulgt op med et besøg hos den ældre for at opklare, hvad årsagen er til den manglende telefoniske kontakt.

Bliv frivillig

Det kræver ingen særlig uddannelse eller baggrund at blive frivillig i Tryghedsopkald. Du skal blot kunne ringe til opkaldsmodtageren på samme tidspunkt hver dag. Ved blot at foretage en kort telefonopringning, kan du som frivillig i Tryghedsopkald yde en ældre borger sikkerhed og ro i sindet. Hvis du skulle komme ud for, at du ringer forgæves hjemme hos én af de ældre, kontakter du aktivitetslederen for Tryghedsopkald, som tager affære efter forskrifterne.

Vil du vide mere?

Vil du høre mere om Tryghedsopkald eller muligheden for at blive frivillig? Så kontakt Røde Kors Hovedstaden på telefon 38 33 64 00 eller send en mail til rkh.tryghedsopkald@rodekors.dk

BLIV FRIVILLIG NU

Deltag i et infomøde for at få alle de praktiske informationer og for at lære organisationen bedre at kende.

Tilmeld dig her