Tryghedsopkald

OBS. Udvidet adgang til Tryghedopkald i forbindelse med udbruddet af coronavirus i Danmark
Hvis du er eller kender en person, som er særligt udsat i forbindelse med coronasmitte, kan et tryghedsopkald give lidt ro i den nye hverdag, vi alle skal tilpasse os lige nu. En frivillig ringer op hver dag for at sikre, at du er ok - og tager affære, hvis det ikke er muligt at få fat på dig. Kontakt os på rkh.tryghedsopkald@rodekors.dk.

Tryghedsopkald henvender sig til ældre enlige borgere, der bor for sig selv eller som har et begrænset socialt netværk. For at mindske de ældres frygt for eksempelvis at falde, på anden måde komme til skade eller at være gået bort, uden at nogen opdager det, tilbyder vi et dagligt tryghedsopkald.

Tryghedsopkaldet varetages af en frivillig og den ældre bliver ringet op på samme tidspunkt hver morgen eller formiddag, alle ugens syv dage. Ofte varer opkaldet kun et par minutter, og formålet er udelukkende at den ældre ved, at det vil blive opdaget, hvis der sker vedkommende noget.

Hvis det skulle ske at telefonen en dag ringer forgæves, kontakter den frivillige Aktivitetslederen som tager affære. Der vil da blive taget kontakt til eventuel familie eller venner, socialcentre, hjemmepleje eller andre steder, hvor vi på forhånd har aftalt, at der forefindes adgang til borgerens hjem. I yderste tilfælde sendes Politiet ud med en låsesmed for at tjekke op.

Bliv frivillig

Det kræver ingen særlig uddannelse eller baggrund at blive frivillig i Tryghedsopkald. Du skal blot kunne ringe til opkaldsmodtageren på samme tidspunkt hver dag. Ved blot at foretage en kort telefonopringning, kan du som frivillig i Tryghedsopkald yde en ældre borger sikkerhed og ro i sindet. Hvis du skulle komme ud for, at du ringer forgæves hjemme hos én af de ældre, kontakter du aktivitetslederen for Tryghedsopkald, som tager affære efter forskrifterne.

Vil du vide mere?

Vil du høre mere om Tryghedsopkald eller muligheden for at blive frivillig? Så kontakt den frivillige aktivitetsleder på telefon 6043 5557 eller send en mail til rkh.tryghedsopkald@rodekors.dk

BLIV FRIVILLIG NU

Deltag i et infomøde for at få alle de praktiske informationer og for at lære organisationen bedre at kende.

Tilmeld dig her