Brevvenner

BREVVENNER

Brevvenner er frivillige, der skriver breve eller korte hilsner til beboere på plejehjem eller i eget hjem.

Brevvennerne kan blive matchet i tre forskellige kategorier:
  • Fælles interesse for eksempel politik, musik, kunst eller sport
  • Lyst til at skrive om hverdagsglæder som eksempelvis en tur i skoven
  • Sansebreve til de ældre, der er kognitivt udfordrede, men kan have stor glæde af at modtage post med kreative ting, der kan udfordre sanserne.

Bliv frivillig

Der er to muligheder for at blive frivillig brevven - du kan enten skrive med en ældre medborger, der bor på plejehjem eller i eget hjem.
Som frivillig brevven til en ældre medborger på plejehjem kan du få en unik indsigt i et langt og levet liv med mange historier og anekdoter. Nogen af de ældre borgere vil være i stand til - og have stor lyst til - at skrive tilbage til dig og opbygge en relation, mens andre bare vil blive glade for at modtage din hilsen. Den frivillige aktivitetsleder sørger for, at du bliver matchet med en borger efter jeres forskellige behov og ønsker.

Du kan også blive brevven for en ældre person, som bor i eget hjem. Her vil du indgå i en penneven-relation, hvor I bliver matchet på tværs af alder, kultur og interesse. I vil skrive breve til hinanden i det tempo, som I aftaler indbyrdes.

Som brevven er det vigtigste, at du har lyst til at skrive til et andet menneske.

Hvad forventer vi af dig?

Der er ingen særlige krav til at blive brevven. Du skal blot kunne lide at skrive breve, have noget på hjerte og gerne ville fortælle om dig selv, kunst, samfund og kultur eller andet, som du og din brevmodtager synes er spændende. Eller du skal kunne finde glæden i at kunne sende en hilsen og en lille opmærksomhed, som gør en stor forskel for den ældre, som kan have et meget begrænset netværk.

Hvor og hvornår skal du hjælpe?

Lige nu er Brevvenner tilstede på plejehjemmet Kastanjehusene på Nørrebro som et pilotprojekt.

Du forpligter dig til at skrive et brev ca. hver 3. uge.

Bliv eller få en brevven

Hvis du gerne vil have en brevven eller kunne tænke dig at blive frivillig, er du meget velkommen til at skrive til os på rkh.brevvenner@rodekors.dk

Det gør vi også

Deltag i et Informationsmøde og hør om alle vores aktiviteter.

Tilmeld dig her