Lone lytter og støtter voldsudsat kvinde

- Jeg kan se fysisk på hende, hvordan hun bliver gladere af, at vi har snakket sammen. Hun får de anspændte skuldre ned og føler sig mere afslappet.

Lone har været frivillig i kvindenetværket i lidt over et år. Her er hun matchet med en kvinde, der har været udsat for vold i nære relationer, og Lone er med til at skabe tryghed og trivsel i en svær tid.

Lone arbejder til dagligt som regnskabschef, men har fundet en interesse og et overskud til at være frivillig i Kvindenetværket hos Røde Kors Hovedstaden, da hendes børn er flyttet ud og startet på deres eget liv. Tilfældigvis fandt hun ud af, at der manglede modne, frivillige kvinder til at være i kvindenetværket.

MAN SKAL KUNNE RUMME ET ANDET MENNESKE

- I Kvindenetværket kan jeg være der for et andet menneske som enten har - eller har haft en udfordring i sit liv. Kvindenetværket har fokus på voldsramte kvinder, som lever med eftervirkningerne af det, de har været udsat for – det kan være   ensomhed, sygdom eller andre personlige udfordringer. Man skal kunne rumme et andet menneske, samtidig med at man skal være en god lytter, siger Lone.

ET PERFEKT MATCH MELLEM TO PERSONER

Lone betragter sig selv som den heldigste førstegangsfrivillige. Lige fra starten af har kemien mellem Lone og hendes match været utrolig god.

- Vi griner meget sammen og har udviklet et venskab. Det perfekte match har givet en masse fordele, fordi vi er trygge ved hinanden og kan dele alt det, der er både dejligt og svært.

DET KRÆVER IKKE MEGET

Lone synes ikke, det er krævende at være en del af Kvindenetværket.

- Alle kvinder kan være med, så længe du er klar til at lytte til et menneske, som kan have det svært. Du behøver  ikke at være en fagperson, men du skal have menneskelige kompetencer og en vilje til at gøre det.

Hvad kan kvindenetværket?

Kvindenetværket er et tilbud for kvinder, som har været udsat for vold i nære relationer. Frivillige kvinder giver hjælp til selvhjælp, så deltagerne rustes til at klare deres nye hverdag. Det gør vi ved at være nærværende og hjælpe med praktisk støtte.

Læs mere om Kvindenetværket