Midlertidig Forældremyndighedsindehaver

Midlertidig forældremyndighedsindehaver

Gennem den midlertidige forældremyndighedsordning får mindreårige asylansøgere barnet tilknyttet en voksen, som bliver juridisk forældremyndighedsindehaver, indtil barnet fylder 18 år, eller barnets forældre kommer til landet. De midlertidige forældremyndighedsindehavere er frivillige, der melder sig til at varetage barnets tarv og rettigheder. Det gælder blandt andet praktisk hjælp og vejledning, men i ligeså høj grad social støtte og omsorg.

Bliv frivillig

NB. For øjeblikket ankommer der ikke uledsagede børn til vores samarbejdspartnere i hovedstadsområdet.

Som frivillig forældremyndighedsindehaver kan du hjælpe et uledsaget barn med at finde fodfæste i Danmark. Der er ofte tale om drenge på 15-17 år fra Syrien, Afghanistan, Irak eller Somalia.

Som frivillig forældremyndighedsindehaver får du ansvaret for at varetage barnets/den unges tarv og interesse. Både i form af samvær og omsorg og gennem praktisk hjælp og vejledning.

Som frivillig forældremyndighedsindehaver skal du være minimum 30 år og have tid og overskud til at hjælpe et andet menneske, som kommer til landet uden nogen relationer, og som måske har nogle hårde oplevelser med i bagagen. Det indebærer, at du har en åben tilgang til andre mennesker og stor portion tålmodig.

Røde Kors sørger for at klæde dig på til opgaven. Du får mulighed for at deltage i arrangementer med faglige oplæg, ligesom du vil undervejs vil modtage den vejledning, du har brug for.

Bliv frivillig nu

Deltag i et infomøde for at få alle de praktiske informationer og for at lære organisationen bedre at kende.

Tilmeld dig her

Vil du vide mere?

Vil du høre mere om rollen som midlertidig forældremyndighedshaver? Så er du velkommen til at kontakte sektionsleder Tina Ingerdahl på tiing@rodekors.dk.

For myndigheder

Røde Kors Hovedstaden er den eneste private organisation, der sikrer frivillige forældremyndighedsindehavere til uledsagede mindreårige, som søger asyl i Danmark. Vi har et tæt samarbejde med de kommuner i hovedstaden, der modtager de uledsagede børn og unge.

Hvis du som repræsentant for en kommune eller anden myndighed har behov for rådgivning på området, er du velkommen til at henvende dig til sektionsleder Tina Ingerdahl på 38 33 64 00 eller tiing@rodekors.dk.