Det giver mening at dele ud af mine ressourcer

Line er frivillig aktivitetsleder i Primus Motor – en mentorordning, hvor tidligere kriminelle kan få støtte til at komme godt tilbage i samfundet efter fængslet. Der er brug for nogen, der tager sig af dem, der kommer ud af fængslerne, fortæller hun om årsagen til sit frivillige engagement.

I Primus Motor bliver frivillige mentorer matchet med en indsat – en mentee – som skal løslades. To og to hjælper de frivillige mentorer en mentee med at skrive jobansøgninger eller lede efter bolig. Nogle gange kan det være en god snak, der er brug for. Det vigtigste er, at mentee bliver styrket i ikke at falde tilbage i et kriminelt miljø igen.

Line er frivillig aktivitetsleder i Primus Motor, fordi hun gerne vil hjælpe mennesker med at komme videre og ud af kriminalitet efter at have afsonet i fængslet.

Smid fordommene væk

Mange af dem, som rækker ud til Line og Primus Motor, prøver at sige farvel til et miljø, hvor kriminalitet har været en stor del af hverdagen. Når de kommer ud af fængslet, har de erkendt, at det kan blive svært at bryde med det dårlige selskab alene.

For Line er det vigtigt at vise andre, at der er mennesker bag dem, som har begået kriminalitet.
– Man glemmer nogle gange, at der er et menneske bag, som opfører sig kriminelt, fordi det her mennesket ikke har det så godt. Derfor er der brug for, at der også er nogen, der tager sig af dem, fortæller Line og fortsætter

– Som mentor skal du have tålmodighed, og du skal kunne sætte dine egne ambitioner ned. Et lille skridt for dig kan være et stort skridt for en, der skal løslades fra fængsel. Man skal også have lyst til at gøre noget for et andet menneske, og kunne gøre det fordomsfrit.

Den hjælp der gjorde forskellen

Det, der gør størst indtryk på Line, er de tilfælde, hvor mentorerne får stor betydning for den løsladtes liv og udvikling.

– Jeg kan særligt huske en af de løsladte, der fortalte mig, at han slet ikke kunne forestille sig, hvordan han skulle være kommet hertil uden sine mentorer. Det var helt vildt, hvor meget han havde udviklet sig på et lille års tid. De løsladte har selv ønsket at få en mentor, og de har motivationen om at få et andet liv. Når de så fortæller, at det var denne her hjælp, der gjorde hele forskellen, så gør det indtryk, siger Line.

Som de fleste andre får Line sommetider følelsen af, at hun har for meget at lave. Men så bliver hun mindet om, hvor meget energi det giver hende at gøre lidt ekstra for andre mennesker, der ikke har været så heldige, som hun selv har.

– Jeg tænker tit, at jeg har været helt vildt heldig, at jeg er født med nogle ressourcer, og jeg har noget ekstra at dele ud af. Så sidder der måske 10 andre, der har været mega uheldige at blive født ind i noget, hvor der ikke er nogen, der har støttet op om deres positive udvikling. Hvorfor var det lige mig, der var den heldige, og nogle andre der var uheldige? Så giver det kun mening at prøve at dele ud af det, man har fået, siger Line.

Du kan læse mere om Primus Motor her