Det betyder noget, at nogen tjekker, om du er ok

Jeg er vokset op med frivillighed, og det har altid ligget i mig, at hvis man kan, så skal man give noget til dem, der ikke selv har så meget.

Sådan fortæller Pernille, der er aktivitetsleder for Røde Kors Hovedstadens Tryghedsopkald. Her er hun med til at sørge for, at ældre medborgere, som bor alene og har et social svækket netværk, hver dag modtager et opkald fra en af de frivillige ringere. Før hun blev aktivitetsleder, var hun selv frivillig ringer i to år, hvilket gav hende stor glæde.

- Jeg vokset op med en mor, der altid har været aktiv i frivilligmiljøer. Derfor er det helt naturligt for mig, at hvis man kan, så skal man give noget tilbage til dem, som ikke selv har så meget eller ikke har de samme muligheder som en selv, fortæller Pernille.

Ældre har altid været vigtige for Pernille, og derfor faldt hende naturligt netop at gøre noget for netop den gruppe mennesker. Pernilles mor har altid arbejdet med ældre og demente, og hendes bedstemødre bor lang væk. Derfor ved hun, hvor meget det betyder for de ældre, at nogen ringer til dem og tænker på dem i det daglige.

En positiv forskel for både borgere og frivillige

Som aktivitetsleder i Tryghedsopkaldet mærker Pernille, at hun gør en positiv forskel for både borgerne, der modtager tryghedsopkald, samt for de frivillige. Som leder har Pernille ansvaret for at koordinere opgaverne i aktiviteten, rekruttere nye frivillige, udbrede kendskabet til aktiviteten, arrangere sociale arrangementer, og så er hun primær kontaktperson for de frivillige.

Pernille kan mærke, at hun gør en positiv forskel for borgerne, fordi hun er med til at skabe både tryghed og omsorg i hverdagen:

- Det betyder meget, at der er nogen, der tjekker op på dem. De fleste opkaldsmodtagere har et svækket socialt netværk, og derfor er det vigtigt for dem, at de ved, at der er nogen, der er der for dem, hvis uheldet er ude. Og så er det også omsorg til en vis grad, fordi de føler, at nogen tænker på dem.

Derudover gør Pernille en forskel for de frivillige, især når de ikke kan få fat på deres borger og derfor ringer til vagttelefonen. Når det sker, er Pernilles fornemmeste opgave at skabe en tryghed for den frivillige, at få ro på situationen og tage godt hånd om opgaven. Når det sker, tager Pernille kontakt til hospitaler, hjemmepleje, politi eller andre instanser, som støtter op om aktiviteten. Så kan de sikre, at borgeren bliver lokaliseret, eller t det vil blive opdaget, hvis den ældre f.eks. er faldet og har slået sig.

At gøre noget for andre og for sig selv på samme tid

For Pernille betyder det rigtig meget, at hun kan bruge sin tid på noget fornuftigt, som betyder noget for andre mennesker. Derudover er det rart at mærke, når man bliver anerkendt i at gøre en forskel.

Pernille er lige nu nyuddannet og jobsøgende. Det betyder, at hun også kan gøre noget for sig selv gennem det frivillige arbejde som aktivitetsleder. Pernille mener, at Røde Kors’ lederstillinger er rigtig god kompetenceudvikling, fordi man løser opgaver, som man også vil møde i et almindeligt job, samtidig med man udvikler sine mellemmenneskelige færdigheder.

- Udover at det er et frivilligt job, der giver mening, så gør det også, at jeg udvikler mine egne færdigheder. Så det er enormt givende både på et personligt og på et fagligt plan, siger Pernille

Skrevet af: Anne Lassen

Vil du vide mere?

- Det at være frivillig er så givende, som man tror, at det er. Det lever op til den glæde, jeg håbede, at det vil give. Det lever op til de følelser, jeg håbede, at det ville indfri i mig selv, siger Pernille