Coronavirus: Information til frivillige

CORONA-INFORMATION TIL FRIVILLIGE

Kontorer og mødelokaler på Nordre Fasanvej er åbne, og de sociale indsatser er i gang og følger sundhedsmyndighedernes retningslinjer.

Røde Kors er altid til stede, og i en tid som nu, hvor coronavirus igen spreder sig i Danmark, er der stort behov for de frivillige indsatser. Derfor holder vi i lokalafdelinger i hele landet aktiviteterne i gang for at møde behovet for tryghed og omsorg i en svær tid. Røde Kors' præsident Svend Bak-Jensen skriver om vigtigheden i den frivillige indsats på Mit Røde Kors:

(..) Derfor er tiden nu til, at vi holder fast i kontakten til dem vi hjælper allerede, og dem der får brug for os nu. Vi skal selvfølgelig passe på os selv og hinanden, og være omhyggelige med at overholde anbefalingerne om afstand, afspritning, host i ærmet osv.

Trygge fællesskaber med sikker afstand

Vi har allerede justeret en række af vores indsatser, så både frivillige og deltagere kan føle sig trygge. Det gør vi i samarbejde med de frivillige, som kender arbejdet bedst, og vi modtager gerne input til, hvordan vi sikrer, at vi kan fortsætte med at give støtte og omsorg til så mange som muligt.

Det gør vi blandt andet ved at sikre, at relationen mellem mennesker i vores fællesskaber kan foregå sikkert. Ved at undgå fysisk kontakt og have fokus på afstand og hygiejne i aktiviteterne kommer kontakten ikke til at tælle som det, sundhedsmyndighederne betegner som tæt kontakt.

Sikkerhed og tryghed er naturligvis omdrejningspunktet for alt lige nu, og hvis du som frivillig ikke føler dig tryg ved dine opgaver i den nuværende situation, kan du selvfølgelig holde pause.

Hvis du er i tvivl, kan du altid kontakte de ansatte konsulenter.

Hent mundbind i receptionen

I enkelte af vores indsatser, hvor der er tæt kontakt mellem mennesker, er alle frivillige blevet tilbudt mundbind. Hvis du som frivillig føler dig mest tryg ved at bruge mundbind i dit frivillige arbejde, kan du hente dem i receptionen.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du bruger mundbind korrekt, kan du se vores alles Søren Brostrøm demonstrere det lige her.

Du kan også læse Sundhedsstyrelsens anbefalinger til brug af både stof- og engangsmundbind her.

Karantæne, hvis du føler dig syg eller har været udsat for smitte

Hvis du føler dig syg eller er blevet testet for coronavirus, fordi du har været udsat for smitte, beder vi dig blive hjemme, til du er symptomfri og/eller har fået testsvar om, at du ikke er smittet. Du skal have været uden symptomer i mindst 48 timer, før du må genoptage dit frivillige arbejde, hvis det indebærer, at du møder mennesker.

Hvis du får konstateret Covid-19 og har været på sekretariatet eller sammen med andre i forbindelse med dit frivillige arbejde i tiden op til din test, er det vigtigt, at du giver os besked, så vi kan hjælpe med at opspore eventuelt smitte - kontakt enten din frivillige leder eller den ansatte konsulent.

Vi følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger. Hvis du rejser til et land, hvor du efterfølgende skal i karantæne, gælder det naturligvis også for dit frivillige arbejde.

Genbrugsbutikker og førstehjælp

Alle vores genbrugsbutikkerne følger myndighedernes vejledninger med plexiglas foran kassen, afstandsmarkeringer på gulvet, god plads til at passere andre kunder og masser af håndsprit.
Find din nærmeste butik her.

Vores førstehjælpskurser bliver afholdt i overensstemmelse med de forsigtighedsregler, som er bestemt af Sundhedsstyrelsen.
Find kursusoversigten her.

Mere information om Covid-19

Hvis du er i tvivl, opfordrer vi alle til at være ekstra påpasselige i deres omgang med vores medmennesker, og samtidig holde sig opdateret på statens nye centrale hjemmeside www.coronasmitte.dk , hos Sundhedsstyrelsen på www.sst.dk og på www.mitrødekors.dk.

Har du brug for hjælp?