Coronavirus: Information til frivillige

CORONA-INFORMATION TIL FRIVILLIGE

Senest opdateret 14. juni 2021

Forsamlingsloftet hæves, så der nu må være op til 100 personer samlet indendørs de steder, hvor afstandskrav og rammer tillader det. Udendørs må vi samles op til 100 personer - 250 fra første juli.

Coronapas er IKKE et krav for deltagelse i vores aktiviteter og interne kurser.
Hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os.

Trygge fællesskaber med sikker afstand

Vi har justeret en række af vores indsatser, så både frivillige og deltagere kan føle sig trygge. Det gør vi i samarbejde med de frivillige, som kender arbejdet bedst, og vi modtager gerne input til, hvordan vi sikrer, at vi kan fortsætte med at give støtte og omsorg til så mange som muligt.

Det gør vi blandt andet ved at sikre, at relationen mellem mennesker i vores fællesskaber kan foregå sikkert. Ved at undgå længerevarende fysisk kontakt og have fokus på afstand og hygiejne i aktiviteterne kommer kontakten ikke til at tælle som det, sundhedsmyndighederne betegner som tæt kontakt.

Sikkerhed og tryghed er naturligvis omdrejningspunktet for alt lige nu, og hvis du som frivillig ikke føler dig tryg ved dine opgaver i den nuværende situation, kan du selvfølgelig holde pause.

Hvis du er i tvivl, kan du altid kontakte de ansatte konsulenter.

Færre mennesker på sekretariatet

Vi har lagt en plan for at nedbringe antallet af personer på sekretariatet, og opfordrer jer til at overveje hvilke af jeres mødeaktiviteter, der kan afholdes virtuelt, fremfor ved fysisk fremmøde. Spørg gerne din konsulent om hjælp, hvis behov. Fra august regner vi med at være tilbage til fuld bemanding fysisk på kontoret.

Der vil fortsat være samme hjælp at få fra sekretariatet som tidligere. Vi klarer bare flere af opgaverne hjemmefra.

Genbrugsbutikker og førstehjælp

Alle vores genbrugsbutikkerne følger myndighedernes vejledninger med plexiglas foran kassen, afstandsmarkeringer på gulvet, god plads til at passere andre kunder og masser af håndsprit. Man skal ikke længere bruge mundbind eller visir. Butikkerne er genåbnet i det omfang, det er muligt for de frivillige, der står for den daglige drift.
Find din nærmeste butik her.

Vores førstehjælpsundervisning er tilpasset gældende retningslinjer. Find kursusoversigten her.

Hent mundbind i receptionen

I enkelte af vores indsatser, hvor der er tæt kontakt mellem mennesker, er alle frivillige blevet tilbudt mundbind. Hvis du som frivillig føler dig mest tryg ved at bruge mundbind i dit frivillige arbejde, kan du hente dem i receptionen.

Der er fortsat krav om brug af mundbind eller visir ved ind- og udstigning i vores turbusser.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du bruger mundbind korrekt, kan du se vores alles Søren Brostrøm demonstrere det lige her.

Du kan også læse Sundhedsstyrelsens anbefalinger til brug af både stof- og engangsmundbind her.

Karantæne, hvis du føler dig syg eller har været udsat for smitte

Hvis du føler dig syg eller er blevet testet for coronavirus, fordi du har været udsat for smitte, beder vi dig blive hjemme, til du er symptomfri og/eller har fået testsvar om, at du ikke er smittet. Du skal have været uden symptomer i mindst 48 timer, før du må genoptage dit frivillige arbejde, hvis det indebærer, at du møder mennesker.

Hvis du får konstateret Covid-19 og har været på sekretariatet eller sammen med andre i forbindelse med dit frivillige arbejde i tiden op til din test, er det vigtigt, at du giver os besked, så vi kan hjælpe med at opspore eventuelt smitte - kontakt enten din frivillige leder eller den ansatte konsulent.

Vi følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger. Hvis du rejser til et land, hvor du efterfølgende skal i karantæne, gælder det naturligvis også for dit frivillige arbejde.

Mere information om Covid-19

Hvis du er i tvivl, opfordrer vi alle til at være ekstra påpasselige i deres omgang med vores medmennesker, og samtidig holde sig opdateret på statens nye centrale hjemmeside www.coronasmitte.dk , hos Sundhedsstyrelsen på www.sst.dk og på www.mitrødekors.dk.

Har du brug for hjælp?

Røde Kors' præsident Svend Bak-Jensen skriver om vigtigheden i den frivillige indsats

(..) Derfor er tiden nu til, at vi holder fast i kontakten til dem vi hjælper allerede, og dem der får brug for os nu. Vi skal selvfølgelig passe på os selv og hinanden, og være omhyggelige med at overholde anbefalingerne om afstand, afspritning, host i ærmet osv.