Coronavirus: Information til frivillige

CORONA-INFORMATION TIL FRIVILLIGE

Senest opdateret 6. december 2021

Der er ikke krav om coronapas for at deltage i vores aktiviteter.

Der gælder tre undtagelser:

1. Ved egne arrangementer med mere end 200 deltagere.
  2. Hvis aktiviteten finder sted på museer, teatre, biografer eller spillesteder.
    Her følger vi gældende retningslinjer for det sted, vi besøger - som oftest fremvisning af coronapas.
  3. Ansatte, frivillige og gæster på vores herberg og omsorgscenter skal bære mundbind eller visir. Gæster skal kunne fremvise coronapas.
  4. Frivillige på frivillige på plejehjem, bosteder, krisecentre etc. skal bære mundbind, hvis ledelsen pågældende sted har besluttet det.

Trygge fællesskaber med sikker afstand

Sikkerhed og tryghed er naturligvis fortsat omdrejningspunktet for alt vores arbejde.
Hvis du som frivillig ikke føler dig tryg ved dine opgaver i den nuværende situation, kan du selvfølgelig holde pause.

Hvis du er i tvivl, kan du altid kontakte de ansatte konsulenter.

Genbrugsbutikker og førstehjælp

Alle vores genbrugsbutikkerne følger myndighedernes vejledninger.
Man skal per 29. november bruge mundbind eller visir. Dette gælder også de frivillige i butikkerne, da vi ikke er omfattet af den nuværende lovgivning om at medarbejdere i detailhandlen kan undlade værnemidler, hvis de har gyldigt coronapas.
Find din nærmeste butik her.

Vores førstehjælpsundervisning er tilpasset gældende retningslinjer.
Find kursusoversigten her.

Karantæne, hvis du føler dig syg eller har været udsat for smitte

Hvis du føler dig syg eller er blevet testet for coronavirus, fordi du har været udsat for smitte, beder vi dig blive hjemme, til du er symptomfri og/eller har fået testsvar om, at du ikke er smittet. Du skal have været uden symptomer i mindst 48 timer, før du må genoptage dit frivillige arbejde, hvis det indebærer, at du møder mennesker.

Hvis du får konstateret Covid-19 og har været på sekretariatet eller sammen med andre i forbindelse med dit frivillige arbejde i tiden op til din test, er det vigtigt, at du giver os besked, så vi kan hjælpe med at opspore eventuelt smitte - kontakt enten din frivillige leder eller den ansatte konsulent.

Vi følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger. Hvis du rejser til et land, hvor du efterfølgende skal i karantæne, gælder det naturligvis også for dit frivillige arbejde.

Covid-19 og coronapas

Et gyldigt coronapas er gældende, når:

Du er fuldt vaccineret det er mere end to uger siden, du har modtaget det første vaccinestik

Du har været smittet med coronavirus inden for de seneste seks måneder

Du kan fremvise en negativ PCR-test, der er højest 96 timer gammel, eller en negativ hurtigtest, der er højest 72 timer gammel.

Hold dig opdateret på www.coronasmitte.dk

Har du brug for hjælp?