Coronakrisen har skabt nye indsatser mod ensomhed

Da verden blev vendt på hovedet og mange flere blev isoleret fra deres omverden, blev det tydeligt, at der var flere måder, som dedikerede frivillige kan afhjælpe ensomhed på. Derfor er vi glade for at kunne præsentere to nye aktiviteter i Røde Kors Hovedstaden: Ringevenner og Gåvenner.

- I ugerne, hvor coronavirussen lukkede landet, oplevede vi at flere og flere havde behov for nogen at tale med. Det er i sig selv ikke overraskende, vores faste besøgsvennepar kunne ikke længere mødes i privaten, men fandt i stedet nye veje til kontakt – typisk over telefonen. En fast, telefonisk kontakt mellem en frivillig og et medmenneske med ensomhed i livet har vist sig at være til glæde for begge parter. Samtidig oplever vi, at en større gruppe mennesker henvender sig, fordi de ønsker en af snakke med. Derfor tilbyder vi nu, at man kan få en Ringeven hos Røde Kors Hovedstaden, fortæller programleder Mette Svensson.

Frivillige Ringevenner bliver matchet med en modtager efter fælles interesser og forventninger til kontakt. Ringevennerne taler typisk sammen en gang eller to om ugen og kan tale om eksempelvis hverdagsliv, bekymringer eller fælles interesser. Fordi det er de samme to personer, som taler sammen hver gang, er det muligt at forme en relation til glæde for begge.

Frisk luft og godt selskab

En anden indsats mod ensomhed, som har set dagens lys de seneste uger, er Gåvenner. Her går frivillige tur sammen med en ældre medborger.

- Gåvenner går gode ture sammen, hvor de både får lidt motion, gode oplevelser og mulighed for at skabe en relation på tværs af generationer og interesser. Vi ved, at både relationer og fysisk aktivitet er godt for vores mentale sundhed, så det er en oplagt kombination, fortæller Mette Svensson.

Mere om Ringevenner

Mere om Gåvenner