Bevægelsesvenner skal styrke krop og sjæl

Bevægelse gør godt for kroppen, og mange undersøgelser viser også, at vores mentale sundhed bliver bedre, når vi sørger for at bevæge os. For mange, der lever med psykisk sårbarhed og ensomhed kan det virke uoverskueligt selv at skulle komme op ad sofaen og i gang, så derfor er vi glade for at kunne præsentere Bevægelsesvenner – en ny frivillig indsats med fokus på at styrke både fysisk og mental sundhed.

- En frivillig bevægelsesven støtter et menneske med psykisk sårbarhed i en mere fysisk aktiv tilværelse. Det kan samtidig skabe mulighed for psykisk bedring, fordi mødet med en frivillig bevægelsesven skaber rum for socialt samvær og højere livskvalitet, fortæller Idasofie Hyldgaard, som er koordinator for Bevægelsesvenner.

Bevægelsesvennerne bliver matchet en til en, så interesser for forskellige bevægelsesformer og fysisk formåen passer godt sammen. Bevægelsesvennerne mødes cirka hver anden uge til en gåtur, en besøg i træningscenteret, en badmintonkamp eller noget helt fjerde, som passer til netop deres ønsker.

En vej til mere motion og flere relationer

Mange mennesker med psykiske lidelser lever meget isolerede liv. Bevægelsesvenner er skabt som et forsøg på at skabe bedre kontakt til samfundet og samtidig øge både det fysiske og psykiske helbred.

- I mange af de eksisterende motionstilbud til mennesker med psykiske lidelser er det er krav, at man skal møde op til gruppetilbud eller i et fitnesscenter. Ved i stedet at få en frivillig bevægelsesven kan den enkelte bedre selv være med til at finde den motionsform, der passer bedst. På den måde bliver det lettere at komme i gang – så kan motivationen til andre ting også bedre følge, fordi den enkelte får nogen succesoplevelser sammen med sin bevægelsesven, siger Idasofie Hyldgaard.

Mere om Bevægelsesvenner

Bevægelsesvenner er et samarbejde med Frederiksberg Kommune, men som frivillig kan du selvfølgelig også bo et andet sted.

Bliv frivillig nu

Deltag i et infomøde for at få alle de praktiske informationer og for at lære organisationen bedre at kende.

Tilmeld dig her