Bæredygtigt børnetøj fra Røde Kors Hovedstaden

Nu er der godt nyt til Hovedstadens forældre, for Røde Kors Hovedstaden har åbnet sin første genbrugsbutik udelukkende med børnetøj og legetøj. Og der findes mange gode grunde til at fylde klædeskabet op med tøj fra den nye genbrugsbutik: Det er billigt, udvalget er stort, pengene går til nødhjælp, og så skåner man miljøet, idet tøjproduktion er en de mest forurenende industrier i verden.

Af: Nina Maria Jensen

Børnebutikken på Nørrebrogade 226 i København åbnede i februar og ledes af Anna Holte, som har mange jern i ilden, bl.a. som fotograf, iværksætter og ikke mindst genbrugsentusiast.

I rollen som butiksleder forener hun sine interesser og kreative evner, og det er vigtigt med en dedikeret og kompetent kvinde ved roret, for da butikken er den første af sin art, er den med til at skabe rammerne for kommende genbrugsbutikker udelukkende dedikeret til børn. Kunderne har allerede taget konceptet til sig, og med sin placering er mangfoldigheden stor – blandt kunder såvel som frivillige.

DSCF0620
Butikken er i den grad børnevenlig – blandt andet med et ammeområde

Bæredygtighed og rummelighed i centrum

Annas oplevelse indtil videre er, at størstedelen af kunderne stammer fra nærmiljøet, som er meget internationalt, og heldigvis byder butikken da også på tøj til enhver smag, hvilket indebærer alt fra de dyre mærker til såkaldt bling bling, hvor der er knald på farverne.

Også blandt de frivillige er mangfoldigheden stor, for eksempel er en af de ansatte ved at lære dansk, en er handicappet, mens en tredje mangler overskud til at varetage et traditionelt arbejde og blot møder op, når hun kan klare det. Der er i alt 14 ansatte, alle frivillige, men der er behov for flere, da Anna ønsker at udvide åbningstiden, så flere får mulighed for at handle i butikken.

Levende vinduesudstilling
Anna er på barsel med sin datter Wilma Lulu på 4 måneder. Hendes baby er den perfekte reklamesøjle for butikken, da hun udelækkende er klædt i genbrugstøj eller hjemmestrik, og desuden af og til optræder som model for butikkens tøj. Hun har endda ved en enkelt lejlighed fungeret som levende vinduesudstilling.

Anna har mange ønsker for butikkens udvikling: Udover at alle skal føle sig velkomne, ønsker hun at sætte fokus på den miljømæssige gevinst ved genbrugstøj og legetøj.

Kunderne er begejstrede

Baggrunden for butikken er dels efterspørgsel og dels store mængder børnetøj på centrallageret, og mange mennesker har da allerede lagt vejen forbi.

Anna fortæller: ”Kunderne er ovenud begejstrede, og også børnene syntes, at det er sjovt at komme her, fordi her er en god energi. Vi har indrettet os med ammeområde og med plads til, at børnene kan lege med legetøjet. De ansatte er også meget glade for butikken, og vi har ikke haft frafald.”DSCF0664

Hvis butikken bliver den forventede succes, er det planen, at der skal åbnes flere genbrugsbutikker udelukkende med børnetøj og legetøj.

Butikken sælger genbrugstøj fra 0-14 år til piger og drenge og har åbent mandag kl. 11.00-16.00, tirsdag kl. 10.00-13.30, onsdag kl. 10.00-17.00 og torsdag-fredag kl. 10.00-13.30.

Adressen er Nørrebrogade 226, 2200 København N