Astrid ringer til ofre for voldsomme oplevelser

Astrids arbejdsopgave er lidt ud over det sædvanlige. Hun ringer til ofre, pårørende og vidner til eksempelvis ulykker, vold eller røveri i hovedstadsområdet for at følge op på, om de har brug for hjælp til at bearbejde hændelsen.

Opkaldene er en del af et toårigt projekt, som Røde Kors Hovedstaden udfører i samarbejde med Offerrådgivningen i Hovedstaden og Københavns Politi. Projektet er finansieret af Offerfonden, og mere end 2.300 ofre, vidner og pårørende er foreløbigt blevet ringet op og tilbudt en samtale med en frivillig offerrådgiver.

Hver fjerde af dem, som projektet har været i kontakt med, har sagt ja til en samtale, og en foreløbig evaluering med svar fra 144 personer lavet af Kantar Gallup for Røde Kors viser, at hele 98% synes godt om tilbuddet.

Det giver ro at tale om de voldsomme oplevelser

Borgerne, som Astrid taler med, har for nylig haft voldsomme hændelser tæt inde på livet, og det er ikke uvant, at personen i den anden ende af røret bliver meget berørt, når følelserne kommer op til overfladen. Astrid oplever også, at mange af borgerne, hun ringer op, finder ro ved at få talt om de voldsomme oplevelser.

”Det giver mening, når jeg hjælper andre videre til en samtale med en offerrådgiver. Når jeg får en kommentar fra en borger om, at jeg har gjort en forskel, bliver jeg bare så glad”, siger 26-årige Astrid, der efter sommerferien starter på kriminologistudiet.

Normalt får ofre, vidner og pårørende et visitkort fra Offerrådgivningen udleveret af politiet, men nu bliver mange også ringet op i dagene efter deres oplevelse for at få tilbudt hjælp til at bearbejde det.

Om Offerrådgivningen

Offerrådgivningen i København, Frederiksberg, Tårnby og Dragør varetages af Røde Kors Hovedstaden og kan kontaktes på døgntelefon 21 20 91 70.