Årsrapport 2018: Aktive, meningsfulde fællesskaber

Hver eneste dag tager frivillige i Røde Kors Hovedstaden ansvar for deres medmennesker. De drager omsorg og skaber glæde i nye fællesskaber for de mest udsatte i hovedstaden. I 2018 har det store frivillige fællesskab endnu en gang rykket rammerne for, hvad vi kan løfte sammen. Sådan indleder bestyrelsesformand Keld Scharling den nye årsrapport. Her kan du få indblik i nogle af de gode historier fra året, der gik - og selvfølgelig læse den samlede årsrapport.

Fællesskaber er omdrejningspunktet for årsrapporten, hvor du blandt andet kan møde Andreas, der fortæller om sammenholdet i Netværkshus Nørrebro og læse om det nye projekt Hjem til Dig, hvor frivillige tilbyder et hjemligt fællesskab til en ung på kanten af hjemløshed.

Du kan også møde en stribe frivillige, som på hver deres måde gør en forskel for andre - blandt andet Saichon, som er aktivitetsleder i Venskabsfamilier og Venskabspersoner og med til at give nye danskere et fællesskab i Danmark.

Flere er kommet med i fællesskabet
I 2018 bestod Røde Kors Hovedstaden af 2.769 engagerede frivillige, som delte ud af deres overskud til 16.175 mennesker - heraf 6.671 af de mest udsatte i hovedstaden. Dermed er 2018 endnu et år med vokseværk i det frivillige engagement, som får det hele til at ske.

Blandt andet var 1.371 ensomme ældre på udflugt med Turtjenesten, 199 nye københavnere fik hjælp til at lære at cykle til Cykeltræning, og frivillige i International Humanitarian Law underviste 3.580 børn og unge i krigens regler.

Klik og læs årsrapporten