Åbning af direkte genbrug på Kirstinehøj Genbrugsplads

Sikke en festdag vi havde på Kirstinehøj Genbrugsplads, hvor vi sammen med Tårnby Kommune og Amager Ressourcecenter åbnede vores containere til direkte genbrug. Her kan besøgende på genbrugspladsen aflevere møbler, malerier og andre ting, som er for gode til at blive smidt væk.

De to containere, der er placeret på genbrugspladsen, vakte stor nysgerrighed for borgerne, og de blev også hurtigt godt fyldt med genanvendelige ting. Frivillige og praktikanter gik straks igang med at læsse den første Røde Kors-bil med genbrugsguldet, og der gik ikke længe før bilen var fyldt. Tingene bliver kørt til vores genbrugsbutikker på Amager, hvor overskuddet blandt andet går til sociale indsatser for udsatte og sårbare borgere.

Initiativet er et samarbejde mellem Røde Kors Hovedstaden, Tårnby Kommune og Amager Ressourcecenter.

- Det nye initiativ starter på baggrund af borgernes ønske om, at have et sted at komme af med sine ting, som er i for god stand til at blive smidt ud. Vores nye tiltag af direkte genbrug har jo i øvrigt mange andre facetter, da det også er et social økonomisk projekt, som skal give en række praktikanter mulighed for at få tilknytning til arbejdsmarkedet, fortalte Tårnby Kommunes borgmester Allan Andersen i sin åbningstale.

Røde Kors Hovedstadens sekretariatsleder Pernille Scheel er også stolt af initiativet og samarbejdet, og glæder sig til at indfri borgerne i Tårnbys ønske om at have et sted, hvor aflagte ting kan få et nyt liv.

- Vi er taknemlige og glade for at kunne være med til at indfri det ønske og samtidig få mulighed for at forvandle genbrugsguldet til omsætning i vores butikker. Denne omsætning betyder frie midler, som vi kan bruge til at drive en række sociale indsatser for de mest udsatte mennesker i hovedstaden, sagde hun på åbningsdage.

Amager Ressourcecenters direktør, Jacob Simonsen fortalte om det fremtidige samarbejde og mulighederne det skaber, og han havde også en lille ting med hjemmefra til genbrugscontainerne.

- Fra ARCs side er vi utrolig glade for at kunne give borgerne mulighed for at donere deres ting til Røde Kors. Det er jo kernen i den cirkulære økonomi, så derfor tænkte jeg, at jeg idag lige ville komme med denne lille gave til Røde Kors. Det er en ting, jeg har fundet hjemme i mine egne gemmer, og det er en cirkulær sag, som kan komme ned i butikkerne, fortæller Jacob Simonsen.

Gaven var en kuglebane, som med det samme skabte sjov og glæde hos de yngre tilstedeværende. Den blev lagt ind i containeren sammen med alle de andre genanvendelige ting, som borgerne er kommet med i løbet af åbningen.

Her har særligt en stor bamse også gjort sig bemærket. Den blev afleveret af en familie, hvor børnene er blevet for store til at ville lege med bamsen. De glæder sig nu over, at bamsen lever videre og kan gøre gavn og skabe glæde i et andet hjem. Resten af dagen bød på pølser, kaffe, romkugler, sodavand og forskellige lege.

Vi håber, at Tårnbys borgere vil tage rigtig godt imod Røde Kors containerne til direkte genbrug, og vi glæder os til at få fine og salgsbare varer til genbrugsbutikkerne.

Nyd resten af billederne fra dagen: