Thea hjælper andre skolebørn med lektierne

Thea på 15 år er frivillig lektiehjælper i indsatsen Digitale Venner. Tre dage om ugen hjælper hun yngre folkeskoleelever med deres lektier og skolearbejde. Lige nu hjælper hun en pige i anden klasse med blandt andet dansk og matematik.

Thea går i niende klasse, og har været frivillig lektiehjælper i Digitale Venner i et par måneder. Thea støtter yngre folkeskoleelever i flere forskellige fag, og i øjeblikket hjælper hun en anden klasses pige i dansk og af og til matematik. De to har deres møder online; det er ikke ideelt, men Thea forholder sig positivt til den specielle situation.

- Vi må jo bare få det bedste ud af det, siger hun.

Tryghed og fælleslæsning

Thea mødes med eleven tre gange om ugen. På deres møder, som har en halv times varighed, læser de bøger sammen. Thea finder bøger til deres læsetimer inde på Dansk Gyldendal, hvor hun kan finde bøger, som passer til elevens klassetrin. Thea fortæller, at hun har lagt mærke til, at elevens selvsikkerhed vokser i takt med deres stigende fortrolighed. Som udgangspunkt skiftes de to med at læse højt for hinanden, og Thea fortæller at, hvis eleven går i stå, så finder de sammen en løsning på problemet.

Glæden ved at hjælpe

Thea fortæller, at hun allerede efter en lille måned kunne mærke, at eleven er blevet bedre til at læse — hun mener, at det kan være på grund af deres trygge relation, og fordi de kan slappe af i hinandens selskab. Det virker til, at eleven oplever det samme; Thea beskriver en læsetime, hvor eleven pludselig udbrød:
- Nu læser jeg det hele, så du behøver ikke!

Denne entusiasme har været tilbagevendende lige siden. Thea fortæller, at det er en helt særlig og fed oplevelse, når eleven føler sig tryg og selvsikker nok til bare at kaste sig ud i læsningen.

Thea vil helt klart anbefale andre at melde sig som frivillig i Digitale Venner.

- Selv på de dage, hvor jeg har været træt eller udmattet, ender jeg altid med at være gladere og mere optimistisk efter vores møde. Det giver bare en glæde at kunne hjælpe andre.

Skrevet af Josefine Overbye