2 minutter giver 24 timers tryghed

Tryghedsopkald

Af Lene Nørgaard Lau

Pokkers til bademåtte.

Nu lå hun der, som hun havde frygtet, midt om natten. Gledet i bademåtten. Noget var galt, det gjorde sindssygt ondt i låret, og hun kunne ikke komme op. Hun kunne kun én ting, prøve at nå et håndklæde. Hun strakte sig hen til vasken og fik fat i spidsen af det håndklæde, der hang på væggen. Et ryk og stroppen knækkede. Hun trak håndklædet over sig og lagde sig til at sove på det varme gulv. Hun kunne være helt tryg. I morgen ville der blive ringet kl. 9, og når hun ikke tog telefonen, ville der komme hjælp.

”Det viste sig, at lårbenet var brækket,” fortæller Bolette Edwardsen, frivillig teamleder for Tryghedsopkald i Røde Kors Hovedstaden, ”men vi fik hende heldigvis på hospitalet om formiddagen, da hun ikke tog sin telefon.”

Bolette fortæller, at de ældre, som de ringer til, ikke frygter at dø, men de frygter at sove ind om natten, og at ingen opdager det, før der er gået flere uger eller måneder. De har ikke lyst til at ende på forsiden af avisen, som et uigenkendeligt fund. Eller de frygter at falde og komme til skade, for herefter at dø af skaderne eller af sult og tørst, fordi de ikke kan komme i kontakt med nogen.  Mange har levet et langt og måske hårdt liv og har derfor ingen venner tilbage, da de allerede er gået bort. Familien har travlt i hverdagen med deres eget liv, og den ældre vil ikke lægge dem til last. Et opkald fra en ringer i Røde Kors Hovedstaden er omkostningsfrit for den ældre.

Bolette foretager tryghedsopkald”Det er næsten lige så uforpligtende for ringeren,” fortæller Bolette og undrer sig over, hvorfor der ikke er flere, der melder sig. ”Et opkald tager jo to minutter, men det giver 24 timers tryghed, og den ældre kan trygt lægge sig til at sove hver aften.”  ”Vi har også oplevet, at virksomheder bidrager ved at lade deres ansatte ringe,” fortsætter Bolette. Virksomheden bidrager med et telefonopkald og arbejdstid og kan bryste sig af, at man som virksomhed gør en forskel for utrygge ældre og ensomme mennesker, og samtidig tager et socialt ansvar.

”Små daglige samtaler giver indblik i et langt liv”

Tryghedsopkaldene har eksisteret siden 2001, og i dag får omkring 50 ældre opkald. Bolette ringer selv hver dag til to ældre damer, som begge er over 80 år, fordi der mangler ringere.

”Det sjoveste er sommerfesten i Røde Kors Hovedstaden, som afholdes hvert år. Her får ringere og modtagere mulighed for at mødes og se hinanden. Der plejer at deltage 25-30 stykker, og det er så sjovt at se ansigtet på en person, man taler med hver dag. Gennem tiden bliver mange små bidder af samtale til et lille indblik i et langt liv. Der er en livlig snak, og de ældre har også glæde af at mødes med hinanden, selv om det kun er den ene gang om året,” fortæller Bolette og smiler.

Hun opfordrer flere til at melde sig som frivillige:

”Hvis du går rundt med et ønske om at lave frivilligt arbejde, eller at gøre noget for nogen andre, så kan du gøre rigtig meget her med en meget lille indsats,” afslutter Bolette.

Vil du høre nærmere om Tryghedsopkald og melde dig som frivillig, så kontakt rkh.seniorkoordination@rodekors.dk eller telefon 38 33 64 00.

Læs mere om tryghedsopkald her.