10.000 måltider til hjemløse, julehjælp til 1.000 familier og 84 julekurve til ensomme

Julen 2020 har været mindst ligeså anderledes som resten af året. Heldigvis har der også været lyspunkter i corona-tågen – her kan du læse om tre af dem.

Rekordår for Julehjælpen

I slutningen af november stod det klart, at flere end nogensinde ville søge julehjælp hos Røde Kors Hovedstaden. Vi modtog mere end 1.200 ansøgninger mod 900 i 2019. Heldigvis var opbakningen til Julehjælpen også større, og vi fik mulighed for at uddele gavekort til dagligvarer til mere end 1.000 økonomisk trængte børnefamilier, hvor vi sidste år havde 500 gavekort til rådighed. I alt har Røde Kors i Danmark uddelt julehjælp til 13.300 familier i 2020.

Gratis måltider til mennesker uden hjem

I foråret fik Røde Kors penge fra en af Regeringens særlige corona-puljer til at sikre hjælp til nogen af dem, der lever allermest udsat – mennesker, der ikke har et hjem, de kan kalde deres eget. I tæt samarbejde med Kirkens Korshær har vi nu uddelt 10.000 kuponer til hjemløse i hele landet. Hver kupon kan byttes til et måltid mad og en varm kop kaffe i den nærmeste 7Eleven-butik.

Søde julekurve med følelsen af fællesskab

Vi måtte desværre aflyse vores traditionsrige julefest i år. Som et lille og velsmagende plaster på såret, har vi pakket om omdelt julekurve til mere end 80 mennesker, som desværre måtte holde jul alene for ikke at risikere smitte med Covid-19. I kurvene var både julelækkerier og en personlig julehilsen fra Peter Mygind og Sofie Gråbøl, som ellers plejer at kigge forbi vores julefest den 24. december.