”Vi har et super godt sammenhold”

For fjerde år i træk hjælper Røde Kors Hovedstaden med til at afholde Copenhagen Summer Dance fra d. 8-14 august i samarbejde med Dansk Danseteater. Som tak for hjælpen donerer Dansk Danseteater 30.000 kr. til Røde Kors Indsamlingen.  ”Vi får unikke oplevelser,” siger Rie Iversen, der er én af de 25 Røde Kors-frivillige.

Af: Ulrik Stavnsbjerg Offersen, Lene Nørgaard Lau og Allan With Sørensen (fotos)

Danserne på scenen vrider deres kroppe i næsten uvirkelige veje og former, men stopper pludselig synkront deres bevægelser. Muskler spændes til bristepunktet i et sekund, hvor alt står stille, men øjeblikket efter er danserne videre.

Vi er til Copenhagen Summer Dance i Politigården, der er en ugelang dansefestival, som Dansk Danseteater arrangerer på 13. år.

I de sidste fire år har frivillige fra Røde Kors Hovedstaden været med til at løse praktiske opgaver – uddeling af programmer, hjælpe publikum til deres pladser og så videre – og som tak for hjælpen donerer Dansk Danseteater 30.000 til Røde Kors Indsamlingen.

Sådan så det blandt andet ud, da Copenhagen Summer Dance løb af stablen i 2015. Foto: Allan With Sørensen
Sådan så det blandt andet ud, da Copenhagen Summer Dance løb af stablen i 2016. Foto: Allan With Sørensen

”Vi er rigtig glade for at være med til at støtte det gode humanitære arbejde, som Røde Kors udfører overalt i verden,” siger Julie Schlytter fra Dansk Danseteater, der er meget tilfreds med samarbejdet:

”Vi har arbejdet sammen i fire år, og da der er mange gengangere blandt de frivillige, er det rigtig hyggeligt, og der er et godt fællesskab. De frivillige er super gode til deres arbejde, og det hele kører rigtig godt,” siger hun.

Unikke oplevelser

"Vi får helt unikke oplevelser som frivillige herinde," siger Rie Iversen, der er med på 3. år.
“Vi får helt unikke oplevelser som frivillige herinde,” siger Rie Iversen, der er med på 3. år.

Rie Iversen er én af de 25 frivillige, og hun har været med i tre år nu. Hun er også glad for sammenholdet blandt de frivillige og for at komme bag om et så stort arrangement:

”Det er sjovt at være med, da vi får nogle unikke oplevelser og ser ting – som blandt andet moderne dans – som vi måske ellers ikke ville opleve,” siger hun.

Det er bestemt ikke første gang, at Rie er frivillig for Røde Kors Hovedstaden.

I over to år var hun frivillig teamleder for cykeltræningen på Amager, der lærer voksne med anden etnisk baggrund end dansk at cykle, men måtte stoppe denne sommer. Og det var et job, som hun nød:

”Jeg blev meget glad af det, for cykeltræningen gav mig et kendskab til mange andre kulturer og miljøer, som jeg ellers ikke kendte. Det er godt at lade sig udfordre og leve sig ind i andres kultur, for det gør det tydeligt, at vi ikke er så forskellige. Vi er med til at bryde fordomme og barrierer mellem mennesker ned,” siger hun.

Der kører cykelhold i mange forskellige bydele i København, og der er altid brug for frivillige teamledere og cykeltrænere. Læs meget mere ved at klikke her og kontakt udviklingskonsulent Cecilie Herløw på ch@rodekors.dk, hvis du er interesseret i at blive frivillig.

De sidste forestillinger i Politigården løber af stablen i denne weekend. Alle pladser er reserveret, men til hver forestilling er der 150 gratis pladser efter først-til-mølle princippet. Se meget mere på Facebook.