Tre generationer samler ind til Røde Kors

Når Røde Kors holder landsindsamling den 2. oktober fra kl. 11-14 er tre generationer af familien Andersen blandt indsamlerne. For tredje gang griber de indsamlingsbøsserne og samler ind i området omkring Vigerslevparken.

Af: Lars Klitgaard og Nana Buttenschøn (foto og video)

Josefine trykker på dørtelefonen og afventer spændt. Er der mon nogen hjemme? Pludselig høres en stemme; ”Hallo?” Josefine svarer; ”Hej, vi kommer fra Dansk Røde Kors, og vil høre om du ikke vil støtte den gode sag?”. ”Kom ind!” svarer stemmen igen, og døren bliver låst op med den herlige summen.

Den lyd har Josefine og hendes mor og mormor, Micaela og Silvia, hørt mange gange. Når de den 2. oktober går rundt i Vigerslevparken med Røde Kors’ indsamlingsbøsser, er det nemlig tredje gang de går på deres faste rute.

”Sidste år var vi faktisk nogle af dem, der havde indsamlet flest penge, mens der blev talt op, men så havde dem, der stod bag os, lige samlet lidt mere,” siger Micaela. Med 2.930 kroner sidste år, vil de gerne runde de 3.000 kroner i år og allerhelst endnu mere. Nu er det blevet en konkurrence for dem, og målet er altid at slå beløbet fra sidste år.

Hjemmebanefordele

Josefine, Micaela og Silvia kender området, hvor de samler ind, ret godt. Det er nemlig Vigerslevparken, hvor Josefine og Micaela også selv bor.

Dine tre timer d. 2/10 kan gøre en stor forskel i verdens brændpunkter.

”Der er mange fra min skole, der bor her. Det giver noget lidt anderledes at tale om i skolegården mandagen efter, og det er dejligt,” fortæller Josefine. Hendes mor stemmer i:

”Vi har fast rute i vores eget villakvarter, så vi kender ret mange, og det er jo super hyggeligt, når vi ringer på,” fortæller Micaela. Hun oplever dog den samme gode vilje til at give en skilling i bøssen, uanset om hun kender dem hun ringer på hos eller ej.

Selvom mormor Silvia selv bor på Nørrebro, hygger hun sig med at gå med rundt i Valby: ”Når jeg ringer på døren, takker folk mig for, at jeg samler ind. Nogle husker mig også fra året før, og siger det er dejligt at se mig igen,” siger Silvia.

Svært at finde tid i hverdagen

Som mange andre lever Micaela et travlt hverdagsliv. Derfor kan det være svært at finde tid til at være frivillig, selvom hun gerne vil. Men hun kan alligevel godt finde tid til at være indsamler for Røde Kors:

”Jeg har længe haft lyst til at gøre noget godt for andre, men når man ikke har så meget tid i dagligdagen til at være frivillig, så er det godt, at man lige kan tage én dag ud af kalenderen og være indsamler,” fortæller hun og fortsætter. ”Det kræver blot nogle timer, og så har man gjort en god indsats. Og man har det super godt bagefter.”

Men det handler ikke blot om at gøre en god indsats. Det handler også om at vise Josefine, at man skal gøre noget godt for andre, når man har muligheden for det.

”Jeg synes det er vigtigt at lære børnene, at vi alle har et ansvar for at gøre noget godt for andre, fordi vi er så privilegerede her i Danmark. Vi skal være taknemmelige, og har man tid og mulighed for det, så er det godt at kunne give noget igen,” forklarer Micaela, som også har inviteret sin mor med. Nu er det nemlig blevet en tradition, som de alle tre kan være sammen om.

Og Silvia slår fast, at det ikke bliver sidste gang de gør det.

”Vi bliver ved år efter år. I hvert fald så længe jeg kan gå,” afslutter Silvia.

Hvis du gerne vil samle ind, skal du tilmelde dig på www.indsamler.dk. Indsamlingen starter kl. 11 og slutter klokken 14. I Valby er der to mødesteder – Boldklubben Fremad på Julius Andersens Vej og Café Mæt i Valby Kulturhus – og på indsamlingsdagen kan du også blot møde op og få udleveret en rute.