Spørgsmål og svar – Røde Kors indsamling

Spørgsmål og svar - Røde Kors indsamling

Tilmelding/framelding

Jeg er tilmeldt indsamlingen, men er desværre blevet forhindret i at deltage. Hvordan melder jeg afbud?

• Du afmelder dig indsamlingen ved at sende en mail til indsamling.rkh@rodekors.dk – alternativt kan du ringe på tlf. 41 77 58 02.

Jeg er kommet til at tilmelde mig i to forskellige distrikter. Hvordan afmelder jeg mig i det ene?

• Hvis du er tilmeldt mere end ét distrikt, bedes du sende en mail til indsamling.rkh@rodekors.dk – alternativt kan du ringe på tlf 41 77 58 02.

Jeg har tilmeldt mig indsamlingen, men har endnu ikke hørt nærmere fra jer. Hvornår får jeg besked om mødested og tidspunkt?

• Vi beklager, at der kan være lidt ventetid, før du får oplyst dit endelige mødested. Dette skyldes, at vi har mange indsamlere, som skal have praktiske oplysninger om indsamlingen. Senest i ugen op til indsamlingen vil du modtage en mail med oplysninger om dit mødested. Mødestedet åbner kl. 10. Tjek gerne dit spamfilter, så du er sikker på at modtage vores e-mails. Har du ikke hørt fra os senest onsdagen før indsamlingen, bedes du kontakte os på tlf. 41 77 58 02 eller indsamling.rkh@rodekors.dk.

Hvorfor modtager jeg flere mails, efter jeg har tilmeldt mig indsamlingen?

• Når du har tilmeldt dig som indsamler, vil du modtage en autogenereret bekræftelsesmail, så du ved, at du er tilmeldt og har tidspunktet for indsamlingen. Tilmeldingerne varierer i antal fra år til år, og vi kan derfor være nødt til at undersøge, om der er plads i det ønskede distrikt, før vi kan sende dig en endelig bekræftelse på dit mødested. Har du ved sidste indsamling bedt om at få samme rute i år, vil vi desuden kontakte dig angående ruten. Efter indsamlingen sender vi dig en takke-mail med det beløb, du har samlet ind i kontanter.

Jeg vil gerne samle ind med en anden, som allerede er tilmeldt indsamlingen. Skal jeg også tilmelde mig?

• Nej, hvis I går en rute sammen, er det tilstrækkeligt, at den ene af jer er tilmeldt.

Vi er mange, der gerne vil samle ind. Er det muligt at tilmelde sig som en gruppe?

• Hvis I er flere end fem, som gerne vil samle ind som en gruppe, bedes I kontakte os på tlf. 41 77 58 02 eller indsamling.rkh@rodekors.dk. Er I færre end fem, kan I selv tilmelde jer på www.indsamler.dk. Hvis I går samme rute, skal bare én af jer tilmelde sig.

Vi går flere på én rute. Er det muligt at få en raslebøsse til os hver?

• Hvis der er raslebøsser nok på jeres mødested, kan I godt få en raslebøsse hver, selvom I går den samme rute. I skal blot spørge de frivillige på mødestedet, når I møder op på indsamlingsdagen.

Jeg har fået ny adresse, efter jeg tilmeldte mig indsamlingen. Skal I bruge den?

• Nej, vi behøver ikke have din postadresse. Vi har brug for din e-mailadresse og evt. dit telefonnummer for at kunne give dig praktiske oplysninger om indsamlingen.

Kan jeg hente min raslebøsse og rute før indsamlingsdagen?

• Ja. Forhåndsuddeling af ruter og indsamlingsmateriale vil i år finde sted over to dage, på følgende lokaliteter i tidsrummet kl. 15-18:
  • Tirsdag d. 25. september: Røde Kors Gavebutikken på Christianshavn, Torvegade 38
  • Onsdag d. 26. september: Røde Kors Hovedstaden, Nordre Fasanvej 224, 2. sal, i receptionen

Ruter

Er det muligt at få en rute uden trapper, hvis man er dårligt gående eller samler ind med børn?

• Da størstedelen af indsamlingen i hovedstaden foregår i etagebyggeri, har vi relativt få ruter uden trapper. Hvis du vil undgå trapper, anbefaler vi, at du vælger en stationær rute (en såkaldt ekstra rute) foran et indkøbscenter, en butik eller ved en station, hvor der ikke er trapper.  Alternativt kan du tilmelde dig et af vores distrikter uden for København, eksempelvis Dragør eller Tårnby, hvor der er færre etagebyggerier.

Kan jeg få en kort rute eller nøjes med at gå halvdelen af den rute, jeg får?

• Hvis du ikke er i stand til at gå en hel rute, eksempelvis pga. gangbesvær, eller fordi du har mindre børn med, anbefaler vi, at du vælger en stationær rute foran et indkøbscenter, på en station eller lignende. Du kan også finde en eller flere personer at dele din rute med. Alternativt kan du vælge en af de almindelige ruter med færre husstande. På mødestedet fremgår det, hvor mange husstande der er på hver rute. De kortere ruter er dem med 200 eller færre husstande.

Er det muligt at få mere end én rute?

• Ja, du kan godt få mere end én rute. Du skal blot spørge de frivillige på mødestedet, når du møder op på indsamlingsdagen.

Kan jeg få min rute oplyst på forhånd?

• Du kan ved tilmelding vælge din rute. Vælger du ikke din rute ved tilmeldingen, kan du vælge en rute på indsamlingsdagen. Ruterne som ikke allerede er blevet valgt af andre indsamlere inden indsamlingsdagen, uddeles efter først-til-mølle-princippet på dagen. Med mindre du ved sidste indsamling har bedt om at få samme rute igen, kan vi derfor ikke oplyse på forhånd, hvilken rute du får.

Du kan også hente din rute og indsamlingsbøsse inden indsamlingsdagen. Dette kan du gøre på følgende to dage, på nedenstående lokaliteter i tidsrummet kl. 15-18:

Der er mange indsamlere i mit område. Kan jeg sikre mig en rute på indsamlingsdagen ved at forudbestille?

• Vi har ikke mulighed for at reservere ruter, men du har mulighed for at møde op i uge 39 og hente rute og indsamlingsmateriale på forhånd. (se længere oppe).

Det er også muligt at vælge en rute når du tilmelder dig via www.indsamler.dk.

Kan jeg få den samme rute igen?

• Du kan bede om at få samme rute næste år enten ved at sige det til den frivillige, som registrerer dig når du kommer tilbage med raslebøssen, eller ved at udfylde det evalueringsskema, som udleveres på mødestedet. Husk at angive rutens fulde nummer samt dit navn, telefonnummer og din e-mailadresse. Har du bedt om at få samme rute igen, kontakter vi dig et par måneder før indsamlingen for at bekræfte, at du fortsat ønsker ruten.  Har du forudbestilt en rute skal du møde op inden kl. 11 på indsamlingsdagen, hvis du skal være sikker på at beholde din rute. For at kunne besætte så mange ruter som muligt, er vi nemlig nødt til at frigive ruter, som ikke er afhentet kl. 11.

Jeg har bedt om at få samme rute som sidste år. Hvornår kan jeg forvente en bekræftelse på, at jeg får ruten?

• Har du bestilt samme rute som sidst, kontakter vi dig i midten af august og beder dig bekræfte, at du fortsat ønsker ruten. For at kunne reservere ruten, skal vi have dit svar senest den 27 august. Vil du være sikker på at få din forudbestilte rute, anbefaler vi dig desuden at møde op i god tid på indsamlingsdagen (mellem kl. 10 og 11). Forudbestilte ruter som ikke er afhentet kl. 11 vil blive frigivet, så vi er sikre på at kunne besætte så mange ruter som muligt.

Jeg havde forudbestilt en rute, men da jeg mødte op på dagen, var den givet væk. Hvordan kan det være?

• For at kunne besætte så mange ruter som muligt, kan vi være nødt til at frigive forudbestilte ruter, som ikke er afhentet kl.11. Vil du være sikker på at få din forudbestilte rute, anbefaler vi derfor, at du er der før 11.

Deler I ruterne op eller opretter nye, hvis der mangler ruter på indsamlingsdagen?

• Vi har desværre ikke mulighed for at oprette nye eller dele eksisterende ruter på indsamlingsdagen. Det skyldes, at hver rute kræver en del forarbejde. Bl.a. kræver flere ruter en tilladelse fra myndighederne, og for samtlige ruter skal der produceres materiale, så alle indsamlere ved præcist, hvor de skal samle ind.

Distrikter/mødesteder

Jeg er tilmeldt indsamlingen, men er i tvivl om, hvor jeg skal møde op. Hvor kan jeg få oplyst mit mødested?

• I ugen op til indsamlingen vil du modtage en e-mail med oplysninger om dit mødested samt tidspunkt for fremmøde. Tjek gerne dit spam-filter for at være sikker på, at du modtager e-mails fra os. Hvis du ikke har hørt fra os senest onsdagen før indsamlingen, bedes du kontakte os på tlf. 41 77 58 02 eller indsamling.rkh@rodekors.dk.

Jeg vil gerne samle ind sammen med én, der er tilmeldt i et andet distrikt end mig. Kan en af os blive flyttet?

• Vi kan sagtens flytte den ene af jer, så I kan samle ind sammen. I skal bare kontakte os på tlf. 41 77 58 02  eller indsamling.rkh@rodekors.dk. Hvis I sender os en e-mail, skal I blot huske at oplyse jeres fulde navne, telefonnumre samt i hvilket distrikt I ønsker at samle ind.

Hvorfor ligger mit mødested ikke tættere på mit hjem eller den gade, hvor jeg skal samle ind?

• Vi gør vores bedste for at finde mødesteder, der ligger centralt i det distrikt, de dækker. Men i enkelte områder kan mødestedet være placeret i udkanten af distriktet. Det skyldes, at vi er afhængige af, at områdets skoler, foreninger, organisationer o.l. vil stille deres lokaler gratis til rådighed. Vi håber, du har mulighed for at møde op på mødestedet. Hvis du hellere vil samle ind i et distrikt, hvor mødestedet er tættere på, bedes du kontakte os på tlf. 41 77 58 02 eller indsamling.rkh@rodekors.dk. Vær dog opmærksom på, at ruterne omkring dit hjem kan høre under dit oprindelige distrikt. Hvis du sender os en e-mail, så husk at oplyse dit fulde navn, telefonnummer samt i hvilket område du ønsker at samle ind.

Kan jeg tilmelde mig et andet distrikt/mødested end det, jeg har fået tildelt?

• Når du tilmelder dig, kan du selv vælge det distrikt, du ønsker at samle ind i. Er du allerede tilmeldt, men ønsker at samle ind i et andet distrikt, eksempelvis fordi mødestedet ligger tættere på dit hjem, kan du kontakte os på tlf. 41 77 58 02  eller indsamling.rkh@rodekors.dk. Hvis du sender os en e-mail, så husk at oplyse dit fulde navn, telefonnummer samt i hvilket distrikt du ønsker at samle ind. Vær dog opmærksom på, at andre distrikter allerede kan have mange indsamlere, og at det derfor kan være sværere at få en rute i et andet område end det, du oprindeligt har fået tildelt.

Indsats på indsamlingsdagen

Jeg har planer på indsamlingsdagen. Er det muligt for mig at starte og slutte tidligere eller senere end det angivne tidspunkt?

• Indsamlingen foregår i tidsrummet 11-14 på den første søndag i oktober. Du er velkommen til at starte senere end kl. 11, så længe du kun samler ind til kl. 14. Ligeledes må du gerne stoppe med at samle ind før kl. 14. Du kan som regel møde op på mødestedet ca. en time før indsamlingens start, og du kan aflevere din indsamlingsbøsse frem til kl. 15 på indsamlingsdagen. Hvis du møder op efter indsamlings start, skal du dog være opmærksom på, at alle ruter kan være besat.

Er det muligt at melde sig som frivillig til at uddele indsamlingsbøsser, tælle penge op osv.?

• Du er velkommen til at hjælpe med indsamlingen som frivillig på et af mødestederne, hvor indsamlerne henter ruter og raslebøsser på indsamlingsdagen. Du kan melde dig som mødestedsfrivillig ved at skrive til rkh.fie.friis@rodekors.dk senest d. 22. september.

Gymnasieindsamling

Hvordan tilmelder jeg mig gymnasieindsamlingen?

Kan jeg samle ind for et gymnasium, selvom jeg ikke går på det pågældende gymnasium?

• Du kan godt deltage i gymnasieindsamlingen, selvom du ikke går på gymnasiet. Du vælger naturligvis selv, hvilket gymnasium, du vil samle ind for.

Jeg har tilmeldt mig indsamlingen, men vil gerne samle ind for et gymnasium i stedet. Hvordan kan jeg det?

Privat indsamling

Jeg har lånt en indsamlingsbøsse til at samle ind på min arbejdsplads. Hvor og hvornår kan jeg aflevere den?

• Du kan aflevere din indsamlingsbøsse hos Røde Kors Hovedstaden, Nordre Fasanvej 224, 2.sal, 2200 København N. Kontoret har åbent mandag til torsdag i tidsrummet 9.00 - 16.00 og fredag kl. 9-14.

Resultater

Kan jeg få et diplom eller en SMS med det beløb, jeg har samlet ind?

• Du kan få udleveret et diplom med det beløb, du har indsamlet, når du afleverer din raslebøsse på mødestedet. Alle indsamlere får deres indsamlede kontantbeløb tilsendt i en e-mail efter indsamlingen. På nuværende tidspunkt har vi desværre ikke mulighed for at sende dig en sms med det indsamlede beløb. Vi har desværre heller ikke mulighed for at oplyse, hvor meget du har samlet ind via MobilePay.

Andet

Jeg vil gerne have navn eller kontaktoplysninger på en indsamler. Kan I oplyse det?

• Nej. Vi videregiver ikke navne eller kontaktoplysninger på vores indsamlere.