Smid Tøjet i april og støt Røde Kors

Nu er det igen tid til at rydde op i garderoben og donere dit tøj til genbrug. For fjerde år i træk opfordrer Røde Kors danskerne til at smide tøjet for den gode sag.

Af: Ulrik Stavnsbjerg Offersen og Marie Drotner Frost (foto)

Brug forårsrengøringen på at gå klædeskabet igennem og giv dit brugte tøj til Røde Kors. Det er nemlig med til at sikre, at Røde Kors kan hjælpe sårbare og udsatte mennesker.

Derfor siger Røde Kors igen i år Smid Tøjet i en landsdækkende kampagne, som kan opleves i flere end 235 Røde Kors butikker landet over og i Go’ morgen og Go’ aften Danmark på TV 2 fra d. 9-22 april.

“Hvert stykke tøj gør en forskel”

Dit brugte tøj er med til at sikre, at Røde Kors kan hjælpe de mest sårbare mennesker både ude i verden og i dit lokalsamfund.

Røde Kors Hovedstaden – der dækker København, Frederiksberg, Tårnby og Dragør kommuner – har over 40 aktiviteter, der alle har fokus på at hjælpe de mest sårbare i hovedstaden.

Sidste år var 2.555 frivillige på tværs af de mange aktiviteter, og de frivillige gjorde en forskel for over 14.000 mennesker. Og uden indtægter fra de 14 Røde Kors-butikker i hovedstaden kunne det ikke lade sig gøre at hjælpe så mange.

Og derfor er donationer fra danskerne så vigtige:

“Hvert stykke tøj gør en forskel. Det gode og brugbare tøj bliver solgt i vores genbrugsbutikker, og det tøj, som ikke kan sælges i butikkerne, bliver solgt til udlandet enten som beklædning eller som råmateriale til tekstilfibre. Vi håber, at københavnerne vil støtte op om Smid Tøjet kampagnen og donere deres tøj til deres nærmeste Røde Kors-butik,” fortæller Henrik Johansen, der er kommerciel konsulent i Røde Kors Hovedstaden.

Stort genbrugsevent i ny butik

I slutningen af maj åbner Røde Kors Hovedstaden endnu en genbrugsbutik, denne gang på Amagerbrogade 139. Butikken hedder Megastore Amager og vil sælge alt fra tøj, møbler, nips, køkkenting og meget mere.

Følg Megastore Amager på Facebook og Instagram

I weekenden den 21.-22. april vil der i anledning af Smid Tøjet være et stort genbrugsevent i butikken, og alle er inviteret. Der vil være strandtema i butikken, og mens Master Fatman spiller op til fest, kan du hænge ud i en strandstol, få et glas gratis Verdi, købe en kop billig kaffe og selvfølgelig shoppe både fedt genbrugstøj samt masser af donerede mærkevarer.

”Vi glæder os rigtig meget til en festlig weekend og ikke mindst til at vise vores nye butik frem. Forhåbentlig vil der også blive solgt en masse tøj til gavn for de mest sårbare,” siger Henrik Johansen og fortsætter:

”Vi leder lige nu efter frivillige, der har lyst til at være del af butikken. Som frivillig kan man både arbejde med salg, administration, ledelse, kommunikation, kørsel og meget andet, og hvis man er interesseret så kontakt os på genbrug.rkh@rodekors.dk eller kom til det næste infomøde i butikken,” siger Henrik Johansen.

Du kan naturligvis aflevere dit brugte tøj til Røde Kors hele året rundt, men Smid Tøjet er en god anledning til at få ryddet godt og grundigt op i klædeskabet og samtidig støtte en god sag.

Find det nærmeste sted at aflevere tøj på www.smidtøjet.dk. Her kan du også tilmelde din arbejdsplads eller en skole.

5 hurtige om Røde Kors og genbrug:

• Smid Tøjet indsamlede 1570 tons ekstra tøj til Røde Kors i 2016.
  • Alt tøj har værdi: Noget kan sælges i butikkerne, mens andet kan genbruges som tekstilfibre.
  • Flere end 9.000 frivillige arbejder i Røde Kors’ genbrugsbutikkerne i hele landet. I Røde Kors Hovedstaden arbejder omkring 400 frivillige i de 14 genbrugsbutikker.
  • Sidste år gav salg af genbrugstøj over 60 mio. kr. til Røde Kors’ hjælpearbejde, både lokalt, nationalt og internationalt.
  • I slutningen af maj åbner den 15. genbrugsbutik i hovedstaden. Butikken ligger på Amagerbrogade 139, og hvis du vil være frivillig så kontakt genbrug.rkh@rodekors.dk.