Rysensteen Gymnasium vandt koncert med Lågsus – P3 fordi de samlede ind til Røde Kors

Rysensteen Gymnasium var med i Røde Kors indsamlingen 2017 og endte med at vinde en koncert med Lågsus – P3. Koncerten blev afholdt på Docken i Nordhavn natten mellem d. 7. og 8. april.

Af: Stine Falkenberg Kehler

Der var masser af god stemning og festglade gymnasieelever da Lågsus – P3 spillede koncert for Rysensteen Gymnasium på Docken i Nordhavn. For at kvalificere sig til lodtrækningen om en koncert med enten Suspekt eller Lågsus – P3, skulle gymnasiet tilmelde sig minimum 50 ruter ved Røde Kors indsamlingen. Det gjorde Rysensteen Gymnasium, som blev de heldige vindere af en privatkoncert med Lågsus – P3. Koncerten startede kl. 01:30 og Lågsus – P3 spillede i 90 feststemte minutter.

Ihærdige indsamlings-ambassadører

På Rysensteen Gymnasium var det ikke mindst de fem ihærdige elever og indsamlings-ambassadører: Anita, Beate, Adrian, Andreas og Nina, der med gåpåmod havde været med til at motivere deres kammerater til at samle ind ved Røde Kors indsamlingen. Indsamlings-ambassadørerne havde taget flere forskellige metoder i brug for at skaffe så mange indsamlere som muligt:

”Gymnasiet fyldte 100 år i 2017, og der blev ”Ryskilde” afholdt, som er en slags festival på Gymnasiet. Her stillede vi op med en bod, hvor vi også fortalte om konkurrencen og Røde Kors’ arbejde. Vi var også oppe og fortælle om indsamlingen og konkurrencen til morgensamlingen” fortæller Anita.

”Det har først og fremmest været sjovt og lærerigt”

Indsamlings-ambassadørerne på Rysensteen Gymnasium var meget enige om, at den tid de lagde i indsamlingsarbejdet var det hele værd:

”Det har først og fremmest været sjovt og lærerigt. Det har været stressfrit, da vi har fået rigtig meget støtte fra Røde Kors. De var gode til at sætte os ind i vores job og følge op. Derudover gav de også gode råd til, hvordan vi kunne få flere indsamlere. Og så har opfølgningen på de forskellige projekter været super god” fortæller Beate.

”Det er mega sejt, at gymnasieeleverne bruger energi og tid på indsamlingen”

For Pelle Peter Jensen, som er en del af Lågsus – P3, er det gode formål vigtigt:

”Gymnasieeleverne skal vide, hvorfor vi kommer og spiller for dem. Det er ikke bare noget, som vi gør. Vi får ikke penge for det, og vi bruger en masse tid på at forberede os. Det er faktisk fordi, at der er nogen, som har ydet en indsats, og det vil vi hylde. Vi dukker op, fordi det er et godt formål”.

Lågsus – P3 har været med de sidste 5 år og lægger altid mange kræfter i forberedelserne til koncerten:

”Vi prøver at give noget unikt, så eleverne kan mærke, at der rent faktisk er en reel taknemmelighed bag det. Det gør vi, fordi vi synes, det er så mega sejt, at de her gymnasieelever bruger energi og tid på indsamlingen. Gulddreng spillede jo sin sidste koncert. Den sidste var officielt i Royal Arena, men vi spurgte ham i efteråret, og så sagde han ja. Nogle vil kalde det historisk, da det ultimativt er den sidste koncert med Gulddreng. Eleverne har fået noget, som de ikke ville kunne få andre steder, og det har de fået, fordi de har samlet ind til Røde Kors” fortæller Pelle Peter Jensen.

Dit gymnasium kan også vinde en privatkoncert

Der er god grund til at give den gas med indsamlingen på dit gymnasium. Dækker jeres gymnasium minimum 50 ruter, så får I et enkelt lod med i lodtrækningen om koncerten. Dækker I 75 ruter, giver Røde Kors jer et ekstra lod, og kommer I op på hele 100 ruter, så lægges der samlet set tre lodder i puljen.

Hvis I dækker 25 ruter, er det heller ikke så skidt. Så er I nemlig med i konkurrencen om et besøg af Hjem-IS bilen, der vil uddele saftige og lækre is til alle elever på gymnasiet.

Bliv gymnasie-indsamler søndag d. 7. oktober

Er du selv gymnasieelev eller kender du én der er, så kan man tilmelde sig som indsamler her

Du kan også følge gymnasieindsamlingen på Facebook

Er gymnasietiden forbi, skal du ikke føle dig snydt – du også melde dig som indsamler her