Røde Kors Hovedstaden søger frivillige til mentorordning for løsladte

Vridsløselille udefra

En ny mentorordning for løsladte har set dagens lys, og nu starter aktiviteten i København. ”Som mentor skal man være god til at lytte og støtte,” fortæller Lykke, der er mentor i Jylland.

Af: Ulrik Stavnsbjerg Offersen

Manglende bolig, svage sociale netværk, intet job, gæld og en stor følelse af usikkerhed.

Der kan være mange udfordringer forbundet med at være nyligt løsladt. Det kan i værste fald resultere i et tilbagefald til kriminalitet, men det vil Røde Kors nu gøre op med.

Derfor er Primus Motor – en frivillig mentorordning for løsladte – blevet igangsat. De første mentorforløb er allerede i gang i udvalgte kommuner i Jylland, og nu starter Primus Motor i København:

”I Primus Motor bliver mentorer matchet med en indsat i sidste fase af afsoningen, og forløbet fortsætter efter løsladelse for at være med til at sikre, at den løsladte får en god start på sit nye liv,” siger Emilie Brandt, der er udviklingskonsulent i Røde Kors Hovedstaden.

Man kan hjælpe sin mentee på mange måder, og hjælpen afhænger af den enkeltes situation, forklarer hun:

”Det kan være alt fra at navigere og finde svar i det offentlige system, finde en bolig eller gå med ned i den lokale fodboldklub for at hjælpe med at skabe nye, sociale netværk,” siger hun.

Alle mentorer skal igennem et grundigt kursus i Røde Kors-regi, før de er klar til at begynde et mentorforløb. Som mentor skal man have en god portion livserfaring, være over 25 år, have ben i næsen og være god til menneskelige relationer.

Alle mentorer bliver matchet i par, så man er to mentorer om én løsladt, og mentorforløbet varer i op til et år. Som mentor er man anonym, og man får udleveret en telefon af Røde Kors.

”Vi skal guide ham til at få et så normalt liv som muligt”

”Før havde jeg mange fordomme og kunne sagtens tænke, at ’de jo selv er ude om det’. Det syn er helt ændret nu,” fortæller Lykke, der er mentor i Jylland.

Lykke bor i Jylland og er allerede i gang som frivillig mentor. Hun meldte sig i sommer og var på kursus i september. Det var hun meget begejstret for:

”Det er et fantastisk godt kursus. Vi fik en masse information om indsatte og hvilken bagage, de har med sig, og vi lærte, hvordan vi skal håndtere og afkode dem,” siger Lykke og fortsætter:

”I starten af oktober blev jeg ringet op af Røde Kors, for der var en indsat, der havde set min og min medmentors profil i Primus Motors’ mentorkatalog, og han ønskede at blive matchet med os,” fortæller hun.

Lykke og hendes medmentor mødte deres mentee for første gang i midten af oktober, og det var et godt møde:

”Det varede ikke længe, før vi havde en god kommunikation, en god kemi og tillid til hinanden,” siger hun.

Siden da har der været fem møder, og det går rigtig godt:

”Vi har fortalt, hvad vi kan hjælpe ham med, og det er blandt andet ting som bolig, job og uddannelse, sociale netværk, økonomi og ikke mindst hans usikkerhed omkring det at blive løsladt. Det var han glad for at høre, og vi blev enige om en plan, hvor vi tager én ting af gangen. Vi har startet med det sociale, og vi støtter ham blandt andet i kontakten med hans familie og med at blive del af det lokale foreningsliv,” fortæller Lykke.

Fordommene er væk

Mentee har også bedt om, at Lykke og hendes medmentor deltager som bisidder i hans møder med det offentlige, og det er der en god grund til, forklarer Lykke:

”Da jeg og min medmentor ikke er tilstede som en myndighed, men i stedet har en bisidder funktion, er det med til at skabe tryghed for vores mentee. Det betyder, at vi efter sådan et møde kan tale om tingene, og det betyder samtidig, at vi også kan hjælpe ham med at huske alle tingene.”

Relationen er stadig ny, og der er ingen tvivl om, at tillid er et nøgleord, forklarer Lykke.

”Nu kommer vi stille og roligt tættere på ham og hans problemer, så vi rigtig kan begynde at hjælpe ham hen mod et normalt liv. Det vigtigste lige nu er, at vi viser ham fuldstændig tillid, da det ikke er det, vores mentee er forvent med,” siger Lykke.

Arbejdet har også haft en personlig betydning for Lykke, der har fået nye perspektiver og tanker om løsladte:

”Før havde jeg mange fordomme og kunne sagtens tænke, at ’de jo selv er ude om det’. Det syn er helt ændret. Og jeg vil rigtig gerne give en menneskelig hånd og støtte folk, der har brug for det,” siger hun.

Primus Motor startede i april 2016 i Århus, og målet er at oprette 150 individuelle mentorforløb over fire år i seks kommuner landet over. Projektet er støttet af bl.a. TrygFonden.

Det er nu muligt at blive mentor i Primus Motor i Hovedstaden. Hvis du kunne tænke dig at blive frivillig så kontakt os endelig på rkh.primusmotor@rodekors.dk.