Røde Kors Hovedstaden er forberedt på konsekvenser af grænsekontrol

Regeringen indført en øget grænsekontrol mellem Tyskland og Danmark.
I Røde Kors er vi til stede, når der er behov for hjælp. Derfor er vi også forberedt på at hjælpe de danske myndigheder med at håndtere den ekstraordinære situation, der er opstået i forbindelse med grænsekontrol til både Sverige og Tyskland. Vi er en del af det nationale beredskab og hjælper de flygtede mennesker, der har behov for det.
På Københavns Hovedbanegård har vi efter aftale med DSB etableret en tryghedszone for strandede flygtninge, hvor frivillige fra Røde Kors uddeler tøj og mad, har aktiviteter for børn og tilbyder varme. Her er har vi et samarbejde med Dansk Flygtningehjælp om asylrådgivning og Hovedbanegårdens Frivillige om praktisk hjælp.

Indgang til tryghedszonen

Hvis nogle af de strandede flygtninge søger asyl i Danmark, er det politiets og Udlændingeservices rolle at registrere dem og behandle deres sag. Derefter er Røde Kors klar på Center Sandholm til at tage imod dem med tryghed og varme efter helt sædvanlige procedurer. Denne opgave løser vi, fordi Integrationsministeriet har bedt os om det.
Skulle det være nødvendigt for politiet at åbne modtagecentre for de udokumenterede migranter, der ikke søger asyl i Danmark, så har Røde Kors – efter aftale med politiet, forberedt tryghedsinitiativer, aktivering for børn, uddeling af tøj, familiekontaktmuligheder med mere på to af de tre centre, der er forberedt. Men det er vigtigt at sige, at det er politiet, der driver modtagecentrene. Der er ikke på nuværende tidspunkt truffet beslutning om åbning af politiets modtagecentre.

Alle aktiviteter har Røde Kors igangsat som humanitær bistand til mennesker i nød i forlængelse af vores traditionelle humanitære mandat og arbejde – herhjemme og ude i verden.
Vi har ingen holdning til dansk grænsekontrol, men er rigtigt glade for, at Danmark fortsat står ved flygtningekonventionerne og vil give beskyttelse til mennesker på flugt der søger asyl i Danmark – også hvis de søger ved den danske grænse.

Røde Kors Hovedstaden har nu været tilstede på Hovedbanegården i 3 uger

Vores medarbejder Dijana Dix Omerbasic, fortæller at man i tryghedszonen kan komme ind og få et hvil, efter en ofte, meget lange og hårde rejse. Det er triste skæbner de frivillige støder på. Nogle er landet i kløerne på menneskesmuglere og har mistet deres identitets og rejse papirer på den konto. Så i tryghedszonen kan man tage et hvil, og finde ud af hvor det næste skridt på rejsen skal føre én hen.
Dijana fortæller at man på deres oppakning, kan se at de har været vidt omkring: “Man kan se at de har været på en lang rejse. Jeg har f.eks. mødt én med en taske fra Græsk Røde Kors. Der er en der har fået zinksalve fra Kroatisk Røde Kors. Nogle har tæpper fra Østrigsk Røde Kors. Man kan se mange tegn på at de mennesker har været længe under vejs.”
“Det er både enlige, hele familier med flere børn og uledsagede unge vi har mødt herinde”, siger Dijana.

Tøjlager i tryghedszonen

De voksne tilbydes kaffe the og vand. Men først og fremmest er det vigtigste for de fleste, at få ladet deres telefoner op og få wifi, så de kan kontakte deres pårørende som de typisk har være uden kontakt med under deres rejse.
“Børnene er glade for at de kan være i tryghedszonen og f.eks. sidde og tegne, og det er utroligt rørende at være sammen med dem, og få nogle af de tegninger som de har lavet mens de har været her.”, siger Dijana.

Der er en overvældende interesse fra folk til at donere vintertøj, støvler, sko, tæpper, bleer og
vådservietter til tryghedszonen, således at alle kan tilbydes det tøj og fornødenheder de kan have brug for til deres videre rejse. Og der bliver ved med at komme donationer ind, som vi er utroligt glade og taknemlige for!”, afslutter Dijana.

Øverste tegning er givet til Dijana fra et barn der kom til tryghedszonen.