Nu kan du gøre et genbrugskup i Megastore Amager!

Der var genbrugsfest på Amagerbrogade 139, da Megastore Amager holdt åbningsfest den 24. maj. Butikken er den 15. Røde Kors-butik i hovedstaden, og dagen bød på taler, forfriskninger, musik og en masse købeglade besøgende.

Af Ida Mehl og Caroline Wolff Frølich (foto)

Klokken er 11:28, og foran butikken på Amagerbrogade 139 står flere end 50 mennesker i kø til at komme ind i butikken, som åbner om to minutter. Vejret viser sig fra sin bedste side, og humøret hos de mange genbrugsentusiaster er højt.

Klokken 11:30 præcis åbner dørene, og det strømmer ind med forventningsfulde kunder, som håber at kunne gøre et godt genbrugskøb. Efter fremmødet at dømme har butikken på Amager været længe ventet.

Vil du være frivillig i Megastore Amager? Så skriv til genbrug.rkh@rodekors.dk

Bag disken står nogle af de 30 frivillige, som har knoklet de sidste mange uger for at få butikken til at stå færdig netop denne dag. De står klar med et smil til at betjene kunderne i køen, der hurtigt vokser sig lang.

“Det nye flagskib på Amager”

Klokken 14 bliver der slået på glasset, og Henrik Johansen, som er kommerciel konsulent i Røde Kors Hovedstaden, siger et par ord:

”Jeg vil gerne takke alle de mennesker, som har været involveret i at åbne butikken, som er Røde Kors Hovedstadens nye flagskib på Amager. En butik som den her bygger ikke sig selv op. Det kommer via et kæmpe stykke arbejde fra en stor gruppe engagerede frivillige, som i den grad har vist, hvad det vil sige at være frivillig i Røde Kors,” sagde han.

Efterfølgende holdt Anders Ladekarl, generalsekretær i Røde Kors i Danmark, tale, og han fortalte blandt andet, hvad butikkens overskud går til:

Det samme silkebånd genbruges naturligvis, hver gang en ny butik åbnes. Der bliver nemlig kun klippet et lille stykke af hver gang.

”Genbrug er nøglen til at finansiere mange af de sociale aktiviteter, som Røde Kors har i Danmark, og pengene bliver brugt på at hjælpe sårbare og udsatte mennesker,” siger Anders Ladekarl og fortsætter:

”Der er ikke en eneste ansat i Røde Kors’ i alt 241 butikker. Det er 10.500 frivillige, som gør det muligt for os at lave for 65 millioner kroners hjælpearbejde om året. Jeg vil gerne takke de mange frivillige her i butikken, for uden jeres hjælp kunne vi ikke hjælpe dem, der har mest brug for det,” sagde Anders Ladekarl og fandt en saks frem.

To af butikkens frivillige kom til og holdt det røde silkebånd frem, så Anders Ladekarl kunne klippe et stykke af båndet med et stort smil.

”Så må der handles”, siger han til stor jubel og klapsalver fra de mange tilhørende.

Donationer og salg hjælper på Amager

Efter talerne går jagten igen ind på et godt fund i den over 500 kvadratmeter store butik:

Nogle tester komforten i butikkens mange sofaer og stole, mens andre fordyber sig i en bog fra butikkens store bogafdeling. Også tøjafdelingen er fyldt med kunder, og især unge finder meget tøj, som passer ind i deres stil. I mens kunderne oser rundt, spiller bandet Månestøv og skaber en festlig stemning.

Læs mere Røde Kors Hovedstadens 15 genbrugsbutikker her

I ugerne op til butikkens åbning er det strømmet ind med donationer fra lokale amagerkanere, og de kan glæde sig over, at deres genbrugsguld også kommer de mest udsatte på Amager til gode: Røde Kors Hovedstaden har omkring 40 sociale aktiviteter, og på Amager kan ældre blandt andet blive del af Turtjenesten, Besøgstjenesten eller Bogvenner, udsatte familier kan få støtte i Familienetværket i Tårnby og udsatte personer uden så meget netværk kan blive del af Netværkshuset Kastruplund.

Følg Megastore Amager på Facebook og Instagram.

Se flere billeder fra åbningsdagen her