Mor må have troet, at der sad en engel hos hende

87-årige Kate sov ind på sit plejehjem i efteråret 2018 efter et langt sygdomsforløb. Ved siden af hende sad en frivillig fra Vågetjenesten i Røde Kors Hovedstaden, og det store frivillige engagement hos de frivillige har gjort indtryk på Kates efterladte.

– For os var det en god aflastning, at de frivillige fra Vågetjenesten kom og var sammen med mor. Vi var kørt ned efter et langt hospitalsforløb og tre uger, hvor hun lå på det yderste. Vågerne virkede ikke, som om de var fremmede – de kom naturligt ind og vi havde tillid til dem fra starten, fortæller Karen om moderens sidste tid.

Karen og hendes søster Dorte kom på plejehjemmet hver dag i deres mors sidste tid, men det gav en ekstra tryghed at vide, at der var en våger, når de selv skulle passe deres arbejde og øvrige hverdag.

Gode menneskelige egenskaber

Hverken Karen eller Dorte kendte Vågetjenesten – det var plejehjemmet, der stod for den første kontakt. Efterfølgende gik dialogen direkte mellem søstrene og de frivillige, så der hele tiden var styr på, hvem der var hos Kate.

– Jeg er lykkelig for, at Vågetjenesten eksisterer. De frivillige er så dygtige til det, de gør – de har gode menneskelige egenskaber, og vi var trygge ved dem alle fra begyndelsen, fortæller Dorte.
I alt nåede 25 forskellige frivillige vågere at møde Kate i løbet af hendes sidste tid.

Et roligt farvel

Dorte var taget hjem et par timer inden Kate åndede ud. Ved siden af hendes seng sad en ung våger med langt mørkt hår.

– Mor må have troet, at der sad en engel ved siden af hende. Hun var også glad og taknemmelig for vågerne, i de perioder, hvor hun var ved bevidsthed., fortæller Dorte.

Efter Kates død valgte hun og Karen at besøge Vågetjenesten for at sige tak.

– Det var en god oplevelse for os at kunne møde dem – mere end halvdelen kendte jo vores mor, og vi kunne stille dem lidt spørgsmål om hendes sidste tid. Vi er så taknemmelige for den forskel, de har valgt at gøre ved at være vågere, siger Karen.

Mere om Vågetjenesten