Megastore Amager inviterede til genbrugsfest

Strandfest og velgørenhed gik i weekenden den 21.-22. april op i en højere enhed, da Røde Kors Hovedstadens nye butik, Megastore Amager, inviterede til kæmpe genbrugsfest som del af Smid Tøjet-kampagnen.

Af: Cilje Scheel Persson og Lone Israelsen (foto)

“Hold da op, den er da noget, hva!” udbrød en af de morgenfriske gæster, da han fik øje på en pailletbesat jakke med Mickey Mouse-print i indgangen til Megastore Amager på Amagerbrogade 139.

Trafikken var så småt begyndt at vågne, da vi fulgte en rød løber ind over dørtærsklen til butikken. Klokken var kun 8 lørdag den 21. april, men en god flok kunder samt et kamerahold fra TV2 var mødt tidligt op til åbningen af weekendens event.

I uge 15 og 16 satte Røde Kors ekstra fokus på genbrug i den landsdækkende Smid Tøjet-kampagne, der havde fokus på at skabe synlighed omkring genbrugsområdet i Røde Kors samt at få danskerne til at donere tøj til den gode sag.

Som del af kampagnen var der store genbrugsevents i Odense og København, og selvom Megastore Amager først officielt åbner i slutningen af maj, var det oplagt at promovere den nye butik ved at holde genbrugseventet der.

Mange frivillige var med til at få weekenden til at blive en succes, og Louise på 20 år var én af dem. Hun var helt ny som frivillig hos Røde Kors Hovedstaden, men godt bekendt med organisationens genbrugsunivers:

”Alt det tøj, jeg har på i dag, er faktisk fra Røde Kors. Jeg kan godt lide det sammenhold, der kommer omkring genbrug, og så er det bare dejligt, at jeg kan give noget og få noget igen,” sagde hun.

Vil du også være frivillig i Megastore Amager? Så skriv til genbrug.rkh@rodekors.dk

En barnevogn blev skubbet rundt på butikkens grå tæppeunderlag, og i løbet af dagen mødte både studerende, familier og pensionister op. Den nye butik på 500 kvadratmeter havde da også et bredt sortiment, og både donerede mærkevarer, smykker, vintagekjoler, fodboldtrøjer og meget mere var på hylderne i weekenden.

”Butikken skal elskes af de lokale”

Megastore Amager bliver den 15. Røde Kors-genbrugsbutik i Hovedstaden, og eventet var derfor også en god måde at få de lokale i området gjort opmærksom på butikken:

Master Fatman spillede funk til stor fornøjelse for kunderne.

”Vi vil rigtig gerne have, at folk kommer og hygger sig og får en god oplevelse, når de handler i butikken. Vi håber, at de lokale vil tænke, at Røde Kors er en naturlig del af hverdagen i deres lokalområde. Den her butik skal simpelthen elskes af lokalområdet”, siger Henrik Johansen, der er kommerciel konsulent i Røde Kors Hovedstaden.

Følg Megastore Amager på Facebook og Instagram

For at tiltrække det unge segment havde genbrugsfesten et særligt tema – nemlig strandfest: Der var derfor linet up med strandstole, DJ og alskens forfriskninger – bl.a. Cult Shakers, Verdi, slush ice og Sun Lolly’er.

”De unge skal synes, at det er fedt at handle i Røde Kors, så vi havde et lille twist med et sol-, strand- og sommertema,” siger Henrik Johansen.

”Måske ender man med en turban”

Heldigvis viste weekendens vejr sig også at passe nogenlunde til det solkrævende tema. Solen skinnede weekenden igennem på strandstolene udenfor, der flittigt blev taget i brug af shoppere med ømme ben og tøjfyldte indkøbsposer.

Imens kunne både de frivillige butiksansatte og genbrugsentusiaster indenfor bevæge sig rundt mellem de farverige tøjrækker til tonerne fra DJ’en Master Fatman, som også var begejstret for eventets formål og butikkens brede sortiment:

”Jeg synes, det er fedt, at man kan kombinere funk og nødhjælpsarbejde. Mange af dem, der går herind i dag, starter måske med at gå efter et par Levis Jeans eller noget Ralph Lauren – og så ender de med en turban,” sagde Master Fatman.

Se flere billeder her: