Et lille hus med stor rummelighed

Af: Anne Klejs

Solen skinner, der er kaffe på kanden og smil på læben. Det tager ikke mange sekunder at føle sig hjemme i Netværkshuset Kastruplund, der ligger som en gemt perle bag BB-Hotellet i Kastrup. Det lille hus emmer af hjemlig hygge, haven bugner af farverige blomster, og køkkenhaven byder på et imponerende udvalg af salater, friske jordbær og nye kartofler.

På lørdag kan huset fejre sin to års fødselsdag, og det er ikke kun floraen, der spirer på Kastruplund – i netværkshuset vokser nye venskaber frem hver dag.

”En ekstra dagligstue”

Kastruplund er et mødested for de 20-65-årige, der har lyst til at udvide deres netværk, og den daglige leder Simone Paevatalu fremhæver husets fællesskab som noget helt særligt:

”Det er lige meget, om du er ansat, frivillig eller kommer her som bruger; vi er alle én stor familie. Man kan faktisk betegne huset som en fælles, ekstra dagligstue,” siger hun.

Og Kastruplund er ikke en lukket familie. Alle er velkomne, og både gæster og nye brugere bliver taget varmt imod: ”Folk er nysgerrige på hinanden, og her kommer folk med mange forskellige baggrunde, personligheder og kompetencer”, fortæller Simone, der betragter denne åbenhed som husets kerne:

”Det er lige meget, om vi laver omelet eller frikadeller, om vi planter tulipaner eller roser – det vigtige er, at alle føler sig velkomne”.

”Alle er nødvendige”

Netværkshuset summer af liv de fleste af ugens dage, og brugerne er med til at få det hele til at gå op i en højere enhed: Der skal laves mad, passes have og tages hånd om nye brugere, og det bidrager brugerne til sammen med stedets frivillige og ansatte.

”Huset ville ganske enkelt ikke kunne fungere uden brugerne”, fortæller Simone og fortsætter:

”Alle folk er nødvendige, og det giver en fantastisk atmosfære og en stolthed over huset. Her kan man møde mænd og kvinder i alle aldre, og alle bidrager med noget forskelligt. Det er en stor gave, at der er stor diversitet og aldersspredning i huset, for det giver en god synergi, at folk supplerer hinanden”, forklarer hun.

Quiz, fællesspisning og gåture

Kastruplunds aktiviteter afspejler husets mange forskellige brugere. Programmet er sammensat,
så der både er mulighed for at fordybe sig, være kreativ, bevæge sig og slappe af.

I Netværkshuset Kastruplund kan man nyde solen i haven, der bugner med blomster og grøntsager

Flere gange om ugen er der eksempelvis fællesspisning suppleret med quiz, foredrag eller film. Har man brug for at koble af, er der mulighed for at meditere i husets anneks, og har man brug for at få gang i kroppen, kan man deltage i de populære gåture eller gå til bevægelsesglæde. Som bruger kan man også være med til at starte nye aktiviteter, og det er husets malerværksted et eksempel på:

”En bruger, som i dag er frivillig, havde en brændende interesse for akvarelmaling, og derfor prøvede vi at sætte det på programmet et par torsdage. Det var så populært, at det nu er blevet en fast aktivitet om fredagen, og vi har holdt fernisering, hvor venner af huset og politikere har kunnet se de fantastiske produktioner,” fortæller Simone Paevatalu.

Fødselsdagsfest d. 18/6

Lørdag d. 18. juni fra kl. 13-16 fejrer Kastruplund to års fødselsdag. I løbet af dagen kan man nyde husets dejlige have, fordybe sig i malerværkstedets produktioner, se bevægelsesglæde-gruppens opvisning og gå på jagt efter brugt guld i loppeboderne. Et band vil bidrage til den festlige stemning, og der vil være salg af burgere, kaffe, kage og sodavand. Helt i tråd med husets ånd er alle naturligvis velkommen til festlighederne – for én ting er sikkert: selvom huset ikke breder sig over mange kvadratmeter, er der højt til loftet på Kastruplund.

Læs mere om Netværkshuset Kastruplund på vores hjemmeside, giv dem et like på Facebook eller kig forbi huset på Kastruplundgade 13, baghuset, 2770 Kastrup.