Kongeløberne fik den mentale sundheds ABC på skemaet

Røde Kors Hovedstaden var på pletten til Royal Run den 21. maj for at fejre Kronprins Frederiks 50 års fødselsdag, men også for at oplyse danskerne om afdelingens vigtige arbejde med mental sundhed.

Af Rasmus Højmark Ravn

Middagssolen står højt over startlinjen uden for Frederiksberg Rådhus. Her i det altid så travle kryds, hvor Falkoner Allé i nord bliver til Allégade i syd og Smallegade i vest bliver til Gl. Kongevej i øst, er der nærmest ikke en bil i syne denne 2. pinsedag.

Men trafik er der nok af.

Flere tusinde løbere var del af Royal Run, og der blev løbet i Danmarks fem største byer.

Fra afstand ligner det en ensfarvet menneskemasse. Kommer man tættere på, er massen mere broget, men stadig med hundredvis af blå T-shirts som det dominerende blikfang. Skriften på trøjerne skiller sig også ud: en hvid krone over tallet ”50” efterfulgt af navnene på Danmarks fem største byer.

Her bliver Kronprins Frederiks halve århundrede fejret i selskab med flere end 70.000 danskere i det landsdækkende løb Royal Run.

De mange blå T-shirts og dobbelt så mange ben er så småt ved at bevæge sig over mod området, hvor startskuddet til et one mile-løb snart lyder. Selv om fødselaren kun er nået til Esbjerg, for han løber i alle fem byer, har festen været i gang i hovedstaden i flere timer.

Fokus på fysisk og mental sundhed

Frem for traditionel karetkørsel har kronprinsen valgt, at dagen også skal handle om danskernes sundhed – både den fysiske og den mentale.

Derfor er ABC for mental sundhed – der er et fællesskab af organisationer der arbejder for at forbedre danskernes mentale sundhed og skabe aktive og meningsfulde fællesskaber – tilstede på denne solrige dag på Frederiksberg.

Gennem aktivitet, fællesskab og meningsfuldhed kan alle danskere forbedre og styrke deres mentale sundhed – eksempelvis ved at gå til sport, være del af en lokal forening, gå på aftenskole eller noget helt andet. ABC for mental sundhed handler om at få endnu flere til at være opmærksomme på deres mentale sundhed, da mental sundhed er alt det, der gør livet værd at leve.

Røde Kors Hovedstaden er én af de i alt 18 partnere bag ABC for mental sundhed, og Røde Kors Hovedstaden er del af samarbejdet, da mange af de sociale aktiviteter her netop har som mål at få både frivillige og deltagere til at gøre noget aktivt og meningsfuldt i fællesskab med andre:

”Vi er over 2.500 frivillige i Røde Kors Hovedstaden og over 7.000 sårbare mennesker fik hjælp af de frivillige sidste år. Vores sociale aktiviteter har fokus på at gøre noget aktivt, gøre noget sammen og gøre noget meningsfuldt. Vi vil gerne udbrede kendskabet til ABC, og hvad man kan gøre for at styrke sin egen mentale sundhed, og det er oplagt for os at være med i dag, for Royal Run samler folk om at være aktive,” siger Emilie Brandt, der er udviklingskonsulent i Røde Kors Hovedstaden.

Læs mere om ABC for mental sundhed her

Få en ABC-highfive

Ved startlinjen er signalet givet, og løberne er sendt ud på ruten, som i en kantet hestesko ender ud for den østlige indgang til Frederiksberg Have.

På Frederiksberg var der flere forskellige one mile løb – blandt andet en para-mile for mennesker med handicap.

Efter det sidste sving påbegynder de den sidste strækning ad Frederiksberg Allé, der som en anden Champs-Élysées tilbyder dem selskab i form af varm asfalt, lange rækker af træer og masser af hujende sympatisører – blandt andet ABC-holdet der med farverige ABC highfive-paphænder er klar til at dele highfives ud til løberne.

På scenen på venstre side af målstregen står dagens kommentator, der i en lang talestrøm blandt andet annoncerer, at den hurtigste løber tilbagelagde milen på omkring fire et halvt minut, at publikum skal huske at holde gejsten oppe, og at TV2-værten Morten Ankerdal vist nok var en anelse hurtigere end sin kollega Natasja Crone.

På den anden side under et grønt pavillontelt holder ABC-holdet til: Udover Røde Kors Hovedstaden er der blandt andet folk fra DGI, Psykiatrifonden og Frederiksberg Kommune, der er nogle af de mange organisationer, som alle arbejder aktivt med ABC.

Her har de dagen igennem fremstillet heppeskilte og de føromtalte highfive-hænder, der er beregnet til at give løberne en high five, når de kommer forbi.

”Hvad gør dig glad?” står skrevet på hænderne, og det spørgsmål får interesserede personer, der besøger ABC-teltet, også stillet dagen igennem for at få gang i en dialog om mental sundhed. En iøjnefaldende kridttekst på asfalten foran målstregen sørger for, at løberne heller ikke går glip af ABC-budskabet.

Det kan betale sig at lære sin ABC

I Australien har ABC, der står for Act-Belong-Commit, vist sig at have positive effekter på bevidstheden, holdningen og engagementet i forhold til mental sundhed, fortæller Emilie Brandt. Det er ikke tilfældigt, at Røde Kors Hovedstaden har fået øjnene op for tilgangen:

”I mange af Røde Kors Hovedstadens aktiviteter kommer ABC-tilgangen konkret til udtryk. Det er blandt andet tydeligt i vores Netværkshus Nørrebro, hvor der både i de enkelte aktiviteter ofte er fysisk aktivitet, og i selve måden det sociale samvær tilrettelægges. Alle inviteres til at være del af et aktivt og meningsfuldt fællesskab,” siger hun.

En lille halv time efter starten er de sidste løbere ved at være nået i mål. De fleste i bagtroppen har valgt at tage ruten i gå-tempo. Der er ingen krav om, at man skal være i superform eller kunne gennemføre på rekordtid, for Royal Run er for alle. Aktiviteten på Frederiksberg Allé er sat på blus, mens den insisterende klirren fra deltagernes medaljer også er ved at stilne af på den tilstødende Allégade. Om få timer går festen i gang igen, når Kronprins Frederik stiller op til 10 københavnske kilometer.

I ABC-området er der stor tilfredshed efter en dag, hvor hundredvis af danskere kom forbi for at få en snak om mental sundhed, lave et hjemmelavet heppeskilt eller få en kop kaffe og en god snak i det gode vej.

Se flere billeder fra dagen her