Københavnerne smed tøjet for verdens udsatte

Danmarks største tøjindsamling – Røde Kors kampagnen Smid Tøjet – har for tredje år i træk fundet sted i hele landet i maj. Formålet med kampagnen er at engagere danskerne i at donere genbrugsguldet, og i Hovedstaden bød kampagnen blandt andet på Smid Tøjet Zumba og morgenkaffe.

Af: Clara Hennecke Mikkelsen

For tredje år i træk opfordrede Røde Kors i maj danskerne til at smide tøjet i den gode sags tjeneste. I år foregik det i samarbejde med TV2, der både har været rundt i landet og sendt spændende og lærerige udsendelser om tøj, der får nyt liv.

”Formålet med Smid Tøjet kampagnen har både været at samle en masse tøj ind, men også at gøre danskerne mere engagerede i genbrug og sprede budskabet om, at et par slidte bukser kan gøre en masse gavn for udsatte mennesker i hele verden,” fortæller Marie Neumann, der er projektmedarbejder hos Røde Kors.

Smid Tøjet-motion og belønningskaffe

I Hovedstaden var kampagnen synlig ved flere forskellige events.

Der blev svedt igennem til Smid Tøjet løbet.

D. 7/5 fik omkring 200 motionister sved på panden, da de deltog i Smid Tøjet-løbet, og d. 16/5 gav genbrugsvirksomheden Tradono en gratis kop kaffe på Nørreport St., hvis man donerede en pose med brugt tøj.

Genbrugsbutikken i Vestergade kastede sig også ind i tøjkampen. Her arrangerede de frivillige i samarbejde med Ungdommens Røde Kors Smid Tøjet-zumba, genbrugs-makeover, og der var fint besøg af Røde Kors’ præsident Hanna Line Jakobsen, der åbnede den festlige dag. Man behøvede dog ikke at tage til hverken motionsløb eller zumbadans for at give sit brugte tøj videre:

”Der har været sat 31 ekstra tøjcontainere op centrale steder i København, blandt andet på Rådhuspladsen og Dronning Louises Bro. Her har vi normalt ikke tilladelse til at have containere stående, og det er helt ekstraordinært, at vi har fået lov til det,” fortæller Henrik Johansen, der er kommerciel konsulent hos Røde Kors Hovedstaden.

Læs mere om de 14 genbrugsbutikker i Røde Kors Hovedstaden her!

Han beretter, at Danmarks største tøjindsamling lokalt set er gået lige så godt som sidste år. Han har særligt bidt mærke i de mange positive kommentarer fra de frivillige i Hovedstadens 13 genbrugsbutikker:

”Der er mange, der har sagt til mig, at de er ekstra stolte over kampagnen i år. Den seriøsitet der har været omkring kampagnen, blandt andet med TV2’s programmer, gør folk rigtig glade,” siger Henrik Johansen.

Tøj bliver til penge, som bliver til nødhjælp

Det er egentlig meget simpelt, genbrugsregnestykket.

Der blev doneret masser af godt tøj til butikken i Vestergade.

Det donerede tøj, som alligevel ligger bagerst i skabet og aldrig passer ind i nogen outfits, bliver til penge, som senere kommer de mest sårbare til gavn.

”Tøjet bliver sorteret af Røde Kors’ cirka 8.000 butiksfrivillige herhjemme. De får tøjet til at fremstå bedst muligt, med det formål at sælge det herhjemme, så der ikke skal bruges ressourcer på at transportere det ud af landet,” fortæller Marie Neumann. Hun fortsætter:

”Det tøj, der ikke bliver solgt i Danmark, sælges videre til opkøbere i udlandet. På den måde kan Røde Kors stadig sikre, at der kommer indtægter, og de er vigtige. Overskuddet fra salget går nemlig til mennesker, der virkelig har brug for det – både ensomme og sårbare herhjemme og mennesker på flugt i katastrofeområder ude i verden.”

7.000 tons tøj

Hvert år modtager og sorterer Røde Kors cirka 7.000 tons brugt tøj. Det donerede genbrugstøj gav i 2016 et overskud på 63,1 millioner kroner til hjælpearbejdet, mens det tal året før var 57,3 millioner kroner.

Af sidstnævnte beløb gik otte millioner til det sociale arbejde herhjemme. Ud over sociale projekter i Danmark går pengene til katastrofe- og nødhjælp i over 20 lande rundt om i verden, heriblandt Syrien, Somalia og Nepal.

Vil du være frivillig i vores helt nye butik på Christianshavn, der åbner d. 20/6? Læs mere her!

Røde Kors har beregnet, at salget af ti kilo tøj kan give mad til to børn hver dag i mere end en måned. Og værdien af otte stykker genbrugstøj gør Røde Kors i stand til at give seks tæpper til en familie på flugt.

Smid Tøjet-kampagnen er slut for denne gang, men tøjindsamlingen og nødhjælpen kører fortsat på fuld drøn – og det bliver den ved med.