Kampagne for Offerrådgivningen i københavnske busser

Kampagne for Offerrådgivningen i københavnske busser

I disse uger sætter Røde Kors Hovedstaden fokus på Offerrådgivningen i 11 buslinjer i København. Budskabet er klart: Hvis du har været udsat for en traumatisk oplevelse, kan du døgnet rundt ringe og få støtte af de frivillige rådgivere.

Af: Ulrik Stavnsbjerg Offersen

 

Vi er her, og vi lytter.

Så enkelt er Offerrådgivningens budskab, og i disse uger bliver det endnu mere synligt i København.

I 11 buslinjer bliver der nemlig vist små videoklip og grafiske illustrationer (se dem nederst i artiklen), der sætter fokus på Offerrådgivningens vigtige budskab: Uanset om du har været udsat for noget traumatisk som offer eller vidne, kan du altid få støtte af de frivillige rådgivere.

”Han troede, han skulle dø”

Helle Bygum har været frivillig offerrådgiver i seks år, og hun er i dag aktivitetsleder for Offerrådgivningen. Hun har i løbet af årene talt med utallige borgere, som havde brug for hendes hjælp:

I seks år har Helle Bygum været frivillig offerrådgiver

”Der er mange sager i min erindring, for man glemmer ikke en sag. En sag er altid et menneske i krise, og derfor et menneske man har talt fortroligt med, og hvis sjælelige uro og smerte, man har prøvet at lette,” fortæller hun.

Vil du være frivillig offerrådgiver? Så skriv til os med det samme!

Særligt én sag står stærkt i hendes hukommelse:

”En ung mand blev holdt op på gaden og truet af to unge drenge. De simulerede, at de stak en kniv i maven på ham og truede med at slå ham ihjel. Han fortalte mig, at det værste var, at han troede, han skulle dø, og at han havde følt sig hjælpeløs i øjeblikket,” fortæller Helle Bygum og fortsætter:

”Da vi snakkede det godt igennem, klarede han synligt op og skuldrene faldt ned. Han gik lettet fra Offerrådgivningen, men jeg tænker ofte på ham. Han er desværre ikke alene med den traumatiske oplevelse.”

1.139 fik hjælp sidste år

Offerrådgivningen har eksisteret siden 1997, hvor daværende justitsminister Frank Jensen (S) underskrev, at der skulle oprettes offerrådgivninger i alle politikredse. I dag er der omkring 35 frivillige offerrådgivere i Røde Kors Hovedstaden.

Sidste år hjalp de i alt 1.139 borgere, mens det tal lå på 1.180 i 2015.

Læs mere om Offerrådgivningen her

Bodil er også frivillig rådgiver, og lige nu passer hun Offerrådgivningens døgntelefon:

”Alle kan ringe til os, hvis de har været udsat for kriminalitet eller andre voldsomme begivenheder, som ryster deres liv. Det kan være overfald, voldtægt, tyveri, seksuelle overgreb, trusler eller hævnporno på nettet,” fortæller Bodil og fortsætter:

”Alle kan ringe til os hele døgnet, hvis man har brug for én at tale med. Man kan også mødes med en rådgiver og få en samtale. Uanset hvad er man anonym, og al hjælp er gratis,” siger hun.

Hvis du har brug for hjælp til at håndtere en krise, hvad enten den er stor eller lille, så kan du ringe til Offerrådgivningen på telefon 21 20 91 70 døgnet rundt.

Offerrådgivningen i Hovedstaden er én af de 12 offerrådgivninger, der samlet set dækker hele Danmark. I Hovedstaden bliver Offerrådgivningen drevet og udviklet i samarbejde med Røde Kors Hovedstaden.

Her kan du se, hvordan kampagnen fremstår i busserne: