Julefest i Netværkshuset Kastruplund

Årets julefest i Netværkshuset Kastruplund løb af stablen lørdag d. 17, og det blev en festlig affære. Der var både unge og ældre, musikere og en enkelt julemand.

Af: Ulrik Offersen

Det er den 17. december, og den årlige julefest i Netværkshuset Kastruplund er i fuld gang. Der serveres forret, flæskesteg og risalamande. De fremmødte er af forskellig alder og baggrund, men det betyder ikke så meget, når målet er at nyde hinandens selskab.

Under flæskestegen forklarer Pawel, hvad huset har betydet for ham:

”Det er måden, de passer på mig,” fortæller han. Pawel er 28 år og var ensom indtil for tre år siden, da han fandt huset. Han er ikke i tvivl om, hvad stedet har givet ham: Nærvær og nye bekendtskaber:

pawel-1
Pawel var med til at male en af væggene i huset

”De er gode til at løse problemer, gode til at snakke om tingene. Og til at hygge. Jeg har fået nye venner.”

Huset har åbent næsten dagligt, og hver uge mødes brugerne om forskellige aktiviteter – alt fra madlavning til film, meditation og maleri.

”Man må være aktiv, og derfor er jeg del af Kastruplund”

Til julefesten er flere af Pawels nye bekendtskaber dukket op, blandt andet Per, som er tidligere fotograf, og Jan-Erik som er ny i huset og som glæder sig til at passe Kastruplunds have til foråret.

”Der er så mange enlige derude,” forklarer Jan-Erik, mens han viser rundt i haven, ”som bare går rundt og laver ingenting. Og hvad skal man så? Pille bussemænd eller stirre ind i en væg? Det går ikke. Man må være aktiv. Derfor er jeg del af Kastruplund,” siger han.

I løbet af deres tid i Netværkshuset har Pawel og de andre blandt andet været del af et længere malerprojekt. Hele væggen af klubhuset skulle nemlig dekoreres, og det tog godt tre år.

Også Tanja (det store billede), der også er med til festen og som har kendt Pawel i 13 år, er i dag blevet en del af huset. For hende er det vigtigt at bruge tid sammen med andre og at opleve noget sammen. Det var Pawel, der introducerede hende for Netværkshuset Kastruplund, og til festen nyder de julemaden sammen.

Nanna, der er frivillig og står for at arrangere UngeKlubben i Netværkshuset, kan godt se, hvad huset har betydet for de unge:

”Nogle er ganske enkelt løsnet mere op,” konstaterer hun. I UngeKlubben mødes husets unge brugere og hygger sig med madlavning, kortspil eller ture ud af huset. For nylig har UngeKlubben også startet et spændende samarbejde med Tårnby Bibliotek, der skal handle om en filmklub for klubben.

julemand
Hohoho! Selvfølgelig kom der også en julemand med til julefesten

Hvorfor der ikke er flere, der gør brug af UngeKlubben, har Pawel sin egen forklaring på:

”Jeg tror, de er for generte, og at de føler sig fremmede. Men det er der ingen grund til at føle. I det her hus kan man være glad hver dag.”

Efter julemaden er sat til livs, er der om aftenen stillet op til musik og dans. Bandet Hvadvardet har spillet flere år i træk til Netværkshusets arrangementer, og de kalder sig nu for Kastruplunds husband.

Simone Paevatalu er den daglige leder af Netværkshuset Kastruplund, og hun fortæller, at rummelighed er vigtigt for stedet:

“Et nøgleord for Kastruplund er helt klart rummelighed. Det er vigtigt for os, at både vores brugere og frivillige inddrages aktivt og kommer her og byder ind med de ressourcer, som de har,” siger Simone.

Og for Pawel er der ingen tvivl om husets værdi:

”Selv håber jeg at være her resten af livet. Det har betydet så meget for mig,” fortæller han.