Hvem vil ikke gerne vinde en koncert med MØ?

Trine Krogh med indsamlingsmaterialer

Hvis du er gymnasieelev i Hovedstaden og spotter et rødt kors eller to på dit gymnasium i september måned, er det formentlig Trine Krogh, der står bag. Hun vil nemlig have så mange elever som muligt til at samle ind – og hun har brug for din hjælp!

Af Ulrik Stavnsbjerg Offersen og Emilie Brandt (foto)

Hvis du har lyst til at snakke med en masse gymnasieelever i september og gøre dem interesserede i at hjælpe Røde Kors, så vil Trine Krogh meget gerne høre fra dig.

Hun er frivillig aktivitetsleder på kampagnen Gymnasier mod Katastrofer i Hovedstaden og arbejder for, at så mange gymnasieelever som muligt kommer ud og samle ind til Røde Kors d. 2/10, når den årlige indsamling bliver afholdt:

”Hver indsamler får i gennemsnit 1000 kr. i indsamlingsbøssen, som Røde Kors kan gøre en masse godt for. Så det er super vigtigt, at der er mange gymnasieelever derude, som har lyst til at melde sig,” siger hun.

”Det handler om at engagere eleverne”

Forberedelserne er allerede i fuld gang, og lige nu er Trine ved at finde et hold af gymnasieelever, der har lyst til at være ambassadører for Røde Kors på deres respektive gymnasium i Hovedstaden.

Der kan højest være tre ambassadører på hvert gymnasium, og arbejdet handler om at skabe opmærksomhed på indsamlingen på forskellig vis: Det kan eksempelvis ske ved at holde oplæg til morgensamlinger, arrangere en Røde Kors stand på gymnasiet eller noget helt tredje.

For at hjælpe ambassadøren – som skal være elev på gymnasiet – er Trine i gang med at finde et hold af frivillige kampagnemedhjælpere, der kan give en hånd med at sætte fokus på indsamlingen:

”Som kampagnemedhjælper tager man ud til gymnasier rundt i Hovedstaden i løbet af september og hjælper den lokale ambassadør med stort og småt. Det er vigtigt, at man har lyst til at engagere sig og har lyst til at motivere en masse gymnasieelever til at melde sig som indsamlere,” siger Trine Krogh og fortsætter:

”Det er også rigtig fint, hvis man kun har tid til at besøge et par gymnasier i løbet af september. Så på den måde er det et fleksibelt job,” siger hun.

Koncert med Mø på højkant

For at få så mange elever som muligt ud og samle ind i hele landet, er der flotte præmier til de bedste gymnasier: Hvis over 100 elever melder sig, deltager man i konkurrencen om en koncert med selveste MØ på gymnasiet.

Og hvis over 50 elever melder sig, kan man som gymnasium vinde en fest med Lågsus fra P3.

Sidste år deltog 12 gymnasier i Hovedstaden i Gymnasier mod Katastrofer, men Trine håber, at 15-20 gymnasier er friske i år.

”De jyske gymnasier plejer at gøre det rigtig godt, så det kunne jo være super fedt, hvis Hovedstaden går forrest i år og melder sig i stor stil,” siger hun.

Hvis du kunne tænke dig at give en hånd med – enten som kampagnemedhjælper eller som ambassadør på dit gymnasium – så skriv til Trine på indsamling10.rkh@rodekors.dk.

Husk at hold øje med hjemmesiden for Gymnasier mod Katastrofer og skynd dig at downloade appen for indsamlingen, som hedder Røde Kors Gymnasieindsamling.