Gymnasier støtter indsamlingen: “Vi vil hjælpe Røde Kors”

Den første søndag i oktober går indsamlere fra Røde Kors på gaden i hele landet og samler ind. Men også på landets gymnasier er der fokus på indsamlingen, og fede koncerter er på højkant til de gymnasier, hvor mange elever samler ind. Vi har fået en snak med to gymnasier i Hovedstaden – Rysensteen Gymnasium og Nørre Gymnasium – der støtter op om Røde Kors indsamlingen.

Af: Karoline Lyngholm Larsen og Simone Mannerup Hansen

Clara og Ewin kommer gående i foyeren på Nørre Gymnasium. Clara har en stor pose med, som er fyldt med flyvers, plakater, badges, hjemmelavede skilte og kage. Alle de ting skal bruges til at sprede budskabet om Røde Kors indsamlingen den 2. oktober til de andre elever. Ewin bliver stoppe af nogle piger, der fortæller, at de allerede har tilmeldt sig som indsamlere, så arbejdet er ved at bære frugt.

I år samler Røde Kors blandet andet ind til Syrien, og det er påvirker særligt Ewin:

”Mine forældre kommer oprindeligt fra en landsby i Tyrkiet, som ligger tæt på den syriske grænse. Når min familie og jeg har været dernede på besøg, har vi med egne øjne set, hvor meget der er brug for hjælp,” siger hun og fortsætter:

”Jeg har set små piger fra flygtningelejre gå fra dør til dør for at bede om tøj. Der var en lille pige, som fik en alt for stor nederdel, men hun blev så glad for den, at hun tog den på med det samme. Glæden i hendes øjne var ikke til at tage fejl af,” fortæller Ewin.

”Vi forventer et boom denne uge”

På Rysensteen Gymnasium er de tre Røde Kors ambassadører Victor, Anna og Nina også i fuld gang med slutspurten for at få de sidste elever til at tilmelde sig som indsamlere:

”I de sidste to uger af september forventer vi et boom i antallet af indsamlere,” fortæller Victor, der, udover at være ambassadør, også er frivillig for Røde Kors på asylcentret Kongelunden.

billede-20-september-2016-17-30-10
Anna (tv.), Nina, Victor kæmper for at få eleverne på Rysensteen Gymnasium til at tilmelde sig indsamlingen. “Vi forventer et boom af indsamlere i slutningen af september,” siger Victor.

”Der plejer at komme flere tilmeldinger, jo tættere indsamlingen kommer, for så er det nemmere for eleverne at overskue, om de har tid til at samle ind,” fortsætter Anna, der også er frivillig i en Røde Kors genbrugsbutik på Nørrebrogade.

De tre ambassadører står klar i de fleste frikvarter til at svare på spørgsmål, hjælpe eleverne med at tilmelde sig og dele flyers ud. De har også brugt et undervisningsmodul på at komme rundt i alle klasser for at fortælle om indsamlingen.

Sidste år nåede Rysensteen Gymnasium op på 121 tilmeldte indsamlere, og målet er klart at komme derop igen: ”Vi vil meget gerne over 100 indsamlere, og det burde kunne lade sig gøre med 1000 elever,” siger Anna.

Kommer Nørre G. over 100 elever i år?

Sidste år meldte 95 elever fra Nørre Gymnasium sig som indsamlere, og Ewin og Clara vil også meget gerne over 100 elever i år:

”Vi har været rundt i klasserne for at fortælle om indsamlingen, og i frikvarteret lavede vi en lille bod, hvor folk kunne stille spørgsmål, få hjælp til at tilmelde sig eller bare få et stykke kage,” siger Ewin.

Clara har hørt nogle elever snakke om, at det kan virke grænseoverskridende at ringe på fremmede personers dør: ”Men så fortæller vi, at man sagtens kan følges rundt på en rute. Ewin og jeg skal for eksempel samle ind sammen, så vi ikke behøver at gå alene.”

Bliv indsamler

Hvis Rysensteen og Nørre Gymnasium får over 100 elever til at tilmelde sig, kan de vinde en koncert på gymnasiet med selveste MØ. Og det får mange elever til at tilmelde sig:

”Vi har kun fået positive reaktioner på præmierne, nemlig koncerten med MØ. Og det er med til at engagere eleverne. Det er klart koncerten med MØ, som vi går efter,” siger Anna fra Rysensteen.

I år samler Røde Kors særligt ind til Syrien og hungersnød i det Syd- og Østlige Afrika. Indsamlingen foregår den 2. oktober fra kl. 11-14 i hele landet, og hvis du vil melde dig som indsamler, skal det gøres via www.indsamler.dk. Hvis du vil tilmeldes som gymnasieelev, skal det gøres via www.rodekors.dk/gymnasieindsamler.

Her kan du tilmelde dig vores event for indsamlingen på Facebook – del det gerne med dine venner!