”Det gør en kæmpe forskel for min besøgsmodtager, og det kræver ikke særlig meget af mig”

”Det gør en kæmpe forskel for min besøgsmodtager, og det kræver ikke særlig meget af mig”

Tine startede for fem år siden med at besøge Lilli som besøgsven i Besøgstjenesten for Sindslidende. De er begge rigtig glade for kontakten og er kommet tæt på hinanden.

Af: Anne Dandanell og Benjamin Nehammer (foto)

 

Hver anden tirsdag får 61-årige Lilli besøg af Tine på 28 år. De snakker, spiller 500 og ser fjernsyn sammen. Sådan har de gjort i fem år nu, og ingen af dem kan forestille sig, at det vil ændre sig.

Tine og Lilli har mødt hinanden gennem Røde Kors Hovedstaden, hvor Tine er frivillig besøgsven i Besøgstjenesten for Sindslidende og Lilli der af skizofreni.

I starten var det svært at få Lilli til at snakke, og det tog noget tid at komme ind på livet af hende, fortæller Tine.

Men så pludselig en dag kom et gennembrud:

”Hun sagde, at ’jeg altså er rigtig glad for, at du kommer og besøger mig’. Og da hun sagde det, blev jeg virkelig glad. Det er lige netop derfor, at jeg er frivillig, og det føltes rart,” fortæller Tine.

Tine husker også en anden situation, hvor hun mærkede, at Lilli var blevet tryggere ved hendes selskab: ”Normalt er Lilli ikke så glad for nærkontakt, men en dag ville hun vise mig billeder fra sin datters bryllup, og i stedet for at række billederne hen over sofabordet, kom hun hen og satte sig ved siden af mig i sofaen. Det er disse små ting, der får én til at føle, at man gør en forskel,” fortæller Tine.

”Vi glæder os til at se hinanden”

Lilli har vrangforestillinger, når hun ikke tager sin medicin, og hun er bange for at gå uden for sin lejlighed. Det betyder, at hun har en meget lille social omgangskreds, og derfor ringede hun til Røde Kors Hovedstaden på tlf. 38 33 64 00 for at få en besøgsven.

”Jeg har ingen holdninger, til at hun er syg,” fortæller Tine og fortsætter:shutterstock_243494140

”Jeg kommer bare for at hygge med hende. Jeg plejer at ringe til hende et par dage i forvejen for at aftale mine besøg, og her siger hun ofte, at hun glæder sig til, at jeg kommer, og jeg glæder mig også til at se hende.”

Det har taget lidt tid, men efter så mange år som frivillig er Tine blevet klogere på sin rolle i forhold til Lilli.

”Da jeg startede, havde jeg en idé om, at jeg skulle hjælpe hende,” fortæller Tine. ”Men jeg var nødt til at acceptere, at jeg ikke kunne hjælpe hende helt konkret, for jeg kan ikke kurere hendes sygdom. Da jeg havde accepteret det, blev jeg også gladere for at besøge hende. For jeg gør jo alligevel en vis forskel for hende med mine besøg. Når jeg er der, hygger hun sig og har det rart,” fortæller Tine.

Har du et godt råd til nogen, der overvejer at melde sig som frivillig i Besøgstjenesten for Sindslidende?

”Det er et menneske, man har med at gøre, så man skal tage det alvorligt. Det er forpligtende at være besøgsven. Man skal ikke bare smutte, fordi man kommer i tanke om, at man vil noget andet. Selvfølgelig er det frivilligt, og hvis det ikke fungerer, skal man ikke blive ved, men man skal altid huske, at det er mennesker man har med at gøre. Til gengæld vil jeg sige, at det ikke er krævende arbejde. Lilli vil jo bare gerne snakke og hygge sig.”

”Jeg kommer bare som mig og den person, jeg er”

Tine understreger, at det handler om at skabe en personlig relation, og at alle kan blive besøgsvenner for en sindslidende:

”Jeg har ingen erfaring med sindslidende, men jeg føler heller ikke, at det er noget, jeg har manglet i forhold til Lilli. Jeg kommer bare som mig og den person, jeg er. Jeg tænker ikke så meget over, hvad jeg gør eller hvad jeg siger, når jeg besøger hende, jeg gør det bare! Det eneste, det kræver, er menneskelige kompetencer. Man skal kunne finde ud af at snakke med mennesker, være til stede og lytte.”

Nælde Krake er ekstern konsulent for Besøgstjenesten for Sindslidende, og hun forklarer, at man som ny frivillig får en grundig introduktion:

”I Røde Kors Hovedstaden tilbyder vi et introkursus om psykiatri, relationsdannelse og recovery. Derudover er der løbende temaaftner og månedlig supervision. Det forudsætter nogen robusthed, tålmodighed og empati at blive besøgsven for en sindslidende. Når det så er sagt, prøver vi at tænke det sådan, at der altid er en opgave for en frivillig, som har hjertet med – vi skal bare tænke lidt kreativt nogle gange,” siger hun.

Visitation af besøgsmodtagerne

Nælde Krake fortæller videre om visitationen af besøgsmodtagerne:

”Alle modtagere visiteres forud for, at de matches med en frivillig. Allerede ved henvisning – som oftest sker via en kontaktperson, behandler, pårørende mm – informeres de kommende besøgsmodtagere om, hvilke forhold der kan have betydning for, om de kan tildeles en besøgsven. Besøgsmodtageren skal være i stand til at etablere en kontakt til den frivillige, dvs. at personen skal kunne tale, huske nogenlunde, være soigneret (indenfor rimelighedens grænser) osv. Når vi fra Røde Kors’ side knytter besøgsmodtager og frivillig sammen er fokus på at det bliver en tryg oplevelse for den frivillige så der kan oprettes noget kontinuerlig kontakt. ”

Siden Tine startede som frivillig er der desuden kommet en netværksgruppe, som jævnligt holder møder, og det får hun meget ud af:

”Jeg har hele tiden følt mig meget tryg ved det. Det gør en kæmpe forskel for min besøgsmodtager, at jeg kommer på besøg, og det kræver ikke særlig meget af mig,” fortæller Tine.

Hvis du overvejer at få en besøgsven eller blive frivillig i Besøgstjenesten for Sindslidende, så læs mere her.