Frivillige samlede 1,5 millioner kroner ind til Røde Kors

Søndag den 7. oktober samlede frivillige ind for Røde Kors i hele landet. I hovedstaden var flere tusinde personer på gaden og indsamlede 1,5 millioner kroner, mens der på landsplan blev indsamlet 16 millioner kroner.

Af: Stine Falkenberg Kehler

Søndag den 7. oktober var indsamlere over hele landet på gaden for at samle ind til Røde Kors. I 3 timer samlede de ind til Røde Kors’ arbejde, som hjælper udsatte mennesker både i Danmark og i verdens brændpunkter. På landsplan kom der 16 millioner kroner i indsamlingsbøsserne, og indsamlerne i hovedstaden stod for 1,5 millioner kroner af det beløb. Med de penge kan vi give:

• 2 millioner til børn og voksne i verdens største flygtningelejr i Bangladesh.
  • 1 million til de mange familier, der lever på 8. år med krigen i Syrien.
  • 500.000 kroner til ofrene for jordskælvet i Indonesien.
  • 500.000 til at sikre danske hjemløse.
  • 500.000 til voldsudsatte kvinder.
  • Langt de fleste penge går til vores katestrofefond, så vi kan rykke ud, når en katestrofe rammer.

DE FRIVILLIGE ER MASKINERIET

Flere tusinde frivillige i hovedstaden, var med til at gøre indsamlingsdagen vellykket. Mange var indsamlere, men det var også frivillige, der stod for, at det hele forløb som det skulle på de 20 mødesteder i hovedstaden. En af de frivillige var Jibran Sawar, som var mødestedsleder på Vesterbro;

“Jeg vil gerne sige mange tak til alle de mennesker, som samlede ind i vores bydel og til de mange, der gav et bidrag til den gode sag. Vi er glade for, at så mange vil være med til at sikre Røde Kors arbejde for at hjælpe mennesker i nød – både herhjemme og ude i verden,” siger han.

Der er også stor ros til de frivillige fra Fie Friis, som er en af projektlederne på Røde Kors indsamlingen i hovedstaden;

“Vi er super glade for det flotte resultat og meget taknemmelige for, at så mange mennesker valgte at bruge deres søndag på at få denne oplevelse sammen og hjælpe andre. De frivillige er hele maskineriet, og uden dem ville det slet ikke være muligt at afholde en indsamling. Tusind tak til de frivillige som stiller op år efter år og lægger tid og kræfter i Røde Kors indsamlingen,” fortæller hun.

TAK TIL SPONSORERNE BAG INDSAMLINGEN

Mars Celebrations, Søstrene Grene, Copenhagen Catering, Tekstil-tryk.dk, Inco – Cash & Carry og Katjes.