Fast bevilling til Netværkshuset Kastruplund giver ro og glæde

Netværkshuset Kastruplund har fået den dejlige nyhed, at Tårnby Kommune fremadrettet bevilger et fast, årligt tilskud til huset. Vi har talt med den daglige leder Simone Mai Päevatalu om den glædelige udvikling og om drømmene for fremtiden.

Af Nikolaj Callesen

Siden maj 2014 har Røde Kors Hovedstaden drevet Netværkshuset Kastruplund i Kastrup, og heldigvis vil huset nu fortsætte med at eksistere. Det står klart, efter at Tårnby Kommune dette forår har besluttet at erstatte den oprindelige 3-årige forsøgsordning med et fast, årligt tilskud.

Tanja og Pawel er glade for at komme i Netværkshuset Kastruplund

Den nyhed har naturligvis skabt glæde hos den daglige leder af huset, Simone Mai Päevatalu, der her forklarer, hvad husets fokus og formål er:

”Kastruplund er et netværkshus og et mødested for de 20-65 årige, som savner flere relationer i deres liv. Alle borgere i den aldersgruppe er meget velkomne, hvis de har lyst til at udbygge deres netværk, indgå i nye relationer og på den måde har lyst til at forandre deres liv,” siger hun.

Hver dag er forskellig i Netværkshuset Kastruplund, fordi rammerne bliver fyldt ud af ansatte, frivillige og brugere i fællesskab. På den måde er brugerne aktive medskabere af indholdet på en typisk dag, uge eller årstid.

Læs mere om Netværkshuset Kastruplund her

”Huset skaber sig selv,” forklarer Simone og fortsætter: ”Vores aktiviteter og program er i høj grad præget af brugernes egne ideer. På den måde er vi et meget levende sted.”

Blandt husets faste aktiviteter er mindfulness, walk and talk, unge klub, fælles frokost og meget andet. Herudover arrangeres en række fælles udflugter i Københavnsområdet med forskelligt indhold.

Omkring 250 borgere har i større eller mindre grad deres gang i Kastruplund. Nogle kommer et par gange i måneden, og nogle kommer forbi alle de dage huset har åbent.

Fra opsøgende arbejde til forankring i lokal miljøet

I de tre år med forsøgsordningen er det gået stærkt. I starten var de ansatte nødt til at lave et stort stykke opsøgende arbejde, men det er ikke længere nødvendigt, forklarer Simone:

”De forskellige kommunale institutioner er rigtig gode til at informere borgerne om Netværkshuset Kastruplund. Det betyder, at mange finder os – også i livssituationer hvor netop et godt netværk er vigtigt: Det kan være mennesker, der er ramt af skilsmisse, har haft problemer med misbrug, arbejdsløshed eller andre, der på den ene eller anden måde ønsker at tage et aktivt skridt for at bryde med ensomhed,” siger Simone.

Her kan du læse en artikel om sidste års julefest i Netværkshuset Kastruplund

Om sommeren sker der altid hyggelige ting i Netværkshuset Kastruplund – eksempelvis loppemarkeder som på billedet.

Samtidig er Kastrup også et meget lokalt samfund, og nyheden om huset har allerede forplantet sig solidt i byen.

”Mange brugere fortæller videre om huset til venner og bekendte, og på den måde er der i dag en stor søgning til de aktiviteter, som vi tilbyder,” forklarer Simone.

Flere frivillige i fremtiden

Lige nu er der særligt én ting, der er vigtig for Netværkshuset Kastruplund, og det er at tiltrække flere frivillige:

”Lige nu koncentrerer vi os fuldt ud om at involvere flere frivillige i det daglige arbejde. Vi har et stigende antal brugere, og vi har brug for flere frivillige til at være tovholdere i hverdagen. Brugerne bidrager i høj grad til indholdet i hverdagen, og de frivillige sørger eksempelvis for, at huset har åbent og er ansvarlige for at igangsætte dagens aktiviteter.”

Her kan du se en video om Netværkshuset Kastruplund

I Kastruplund kan Simone afslutningsvis berette om en flok glade og lettede brugere ovenpå den gode nyhed:

”Bevillingen betyder først og fremmest, at der kommer ro på. Der er nu ro til at fortsætte det daglige arbejde, men der er også blevet skabt en masse gejst, som vi skal bruge til at planlægge fremtidige arrangementer og aktiviteter og udvikle huset til glæde for brugerne,” fortæller Simone, der også løfter sløret for nogle af drømmene for huset:

”Vi vil gerne udvikle på vores fysiske rammer og kunne holde åbent forskellige aftener og i weekender. Lige nu glæder vi os dog først og fremmest over den ro, vi har fået til at fortsætte med at være et aktivt hus og et godt, rummeligt netværk i lokalsamfundet i Kastrup,” fortæller hun.

D. 6. juni kl. 16-18 er der infomøde i Kastruplunds lokaler for nye frivillige, og hvis du vil med, bedes du kontakte Simone på simone.paevatalu@rodekors.dk.