Fængslet – Forbudt for børn

Børn udforsker livet bag tremmer på DR Ultra.

Tag med på besøg inde bag fængslets tykke mure, når børnene Freja og Rasmus sammen med vært Christian Trangbæk besøger Nordeuropas mest sikrede fængsel.

I den inderste del af Statsfængslet i Østjylland er der normalt ingen adgang for børn. Men i en ny programserie på DR Ultra har Freja og Rasmus fået lov til at besøge en række indsatte og høre deres historie ansigt til ansigt. Som mange andre børn har de en masse spørgsmål til, hvordan det er at være fængslet og hvem, der egentlig sidder derinde?

I første program møder de den indsatte Brian, der ærligt fortæller om sit liv, den forbrydelse han har begået og om hverdagen i fængslet. Brian har fået en dom på 8 år for vold med døden til følge. Freja og Rasmus følger Brians dag og tager del i hans arbejde og fritidsaktiviteter, mens de taler med ham om emner som skyld og straf, fordomme, arbejde, behandling og ikke mindst om, hvordan det er at undvære sine børn.

Det er kriminalforsorgens erfaring at børn af indsatte ofte er i en meget vanskelig situation, fordi de føler sig alene med deres problemer og tit er skamfulde over at deres far eller mor har begået kriminalitet.

– I Kriminalforsorgen håber vi at man ved at åbne op for dialog med børn om det at sidde i fængsel, kan skabe større viden og åbenhed og medvirke til at begrænse den stigmatisering som børn af indsatte ofte rammes af, siger Hannah Hagerup, socialfaglig konsulent i Kriminalforsorgen.

Freja og Rasmus taler med seks kriminelle, som har begået forskellige typer forbrydelser. De tre af dem er rigtige indsatte og de tre andre er skuespillere, der formidler en ægte historie, fra en indsat, som ikke ønsker at lægge ansigt til.

– Det er vigtigt for DRUltra at være tæt på børns virkelighed – og det er virkeligheden for nogle børn, at deres forældre sidder i fængsel. At kunne fortælle de historier på en måde, der er vedkommende for alle de andre børn synes vi er en af vores fornemmeste opgaver som public service medie. SÅ derfor er vi rigtig glade for at kunne invitere børn ind bag fængslets mure og stille alle de spørgsmål, der trænger sig på til de indsatte, siger Kanalredaktør Kirstine Vinderskov.

I de seks programmer får børnene lov til at stille deres egne spørgsmål til de indsatte og til fængslets personale og de får mulighed for selv at tage stilling til vores straffelov. De forholder sig fx til; Hvad er en retfærdig dom? Og de får et indblik i hvordan en ægte forbryder er som menneske.

I deres udforskning af fængslets kroge og livet bag de høje mure, er der mange overraskelser i vente, og Freja og Rasmus opdager hurtigt, at virkelighedens fængsel ikke altid er som i tegneserier og film…

’Fængslet – forbudt for børn’ har premiere på DRUltra onsdag den 29. april kl. 19.00.

Serien er lavet i samarbejde med Kriminalforsorgen, SAVN, Røde Kors, Det Kriminalpræventive Råd og Børns Vilkår og støttet af TRYG Fonden.