Samtalegrupper for børn af indsatte

Med børnene i centrum!

Samtalegrupper er for børn mellem 8 og 16 år, der har en far eller mor som sidder i fængsel eller som er varetægtsfængslet. I gruppen får børnene mulighed for at tale med andre børn i samme situation. Samtalegrupperne ledes af frivillige med socialfaglig baggrund, f.eks. børnepsykologer og pædagoger.

Mens børnene mødes, har forældrene mulighed for at samles i en gruppe, hvor også de kan udveksle erfaringer og få redskaber til at hjælpe børnene. To frivillige fra Røde Kors med socialfaglig baggrund deltager i gruppen af forældre. Der er også et sted at være for de forældre og søskende, som ikke ønsker at deltage i en samtalegruppe.

Hvor og hvornår

Vi mødes hver anden tirsdag fra 16.45-19.30 på Nordre Fasanvej 224.

Dagen afsluttes med fælles aftensmad og det er gratis at deltage.

Mød os på Facebook

Få mere at vide på facebook.com/ungegruppen

Næste møde i gruppen

Det er ikke altid nemt at have en far eller mor i fængsel. Derfor tilbyder Røde Kors samtalegrupper for børn mellem 8 og 16 år, hvor de kan dele deres erfaringer med jævnaldrene i samme situation. De kan f.eks. tale om forholdet til kammeraterne, om de har fortalt det i skolen eller bare hvordan det går. Dagen afsluttes med fælles aftensmad.

Mens børnene mødes, er der mulighed for, at forældrene kan erfaringsudveksle og få redskaber til at hjælpe deres børn.

I Danmark lever mere end 4000 børn med den ene eller begge forældre i fængsel. Det kan være en svær situation for barnet, og det hjælper at tale om det med andre. Samtalegrupperne mødes om eftermiddag for at snakke og hygge sig sammen, og dagen afsluttes med fælles aftensmad.

Børnene er sammen med jævnaldrende i samme situation, udveksler erfaringer og giver råd til hinanden. De kan f.eks. tale om forholdet til kammeraterne, om de har fortalt det i skolen eller bare hvordan det går.

Dine kompetencer

Samtalegrupperne ledes af to frivillige i Røde Kors med socialfaglig baggrund, så er du pædagog eller har en anden faglig relevant uddannelse, og har du mod på hjælpe børnene igennem en svær situation, er Samtalegrupper for indsatte måske noget for dig.

Er du interesseret i at blive frivillig i Samtalegrupper for børn af indsatte? Eller i at høre mere om Samtalegrupper for børn af indsattes tilbud til brugerne? Så kontakt udviklingskonsulent Sussi Nielsen på telefon 22 65 08 44 eller send en mail til sn@rodekors.dk Du kan også kontakte Røde Kors Hovedstaden på telefon 38 33 64 00 eller sende en mail til hovedstaden@rodekors.dk.