Venskabsfamilier og venskabspersoner

Skaber bånd mellem kulturer!

Et dansk netværk er noget af det vigtigste for at falde til, når man kommer til Danmark fra et andet land. Derfor har Røde Kors Hovedstaden etableret ordningen Venskabsfamilier, som skaber sociale relationer mellem danskere og mennesker med en anden kulturel baggrund til glæde for begge parter.

Det kan være børnefamilier, par eller fædre, der netop er kommet til landet og måske venter på at blive familiesammenført. Men det kan også være enlige mænd eller kvinder, der har boet i Danmark i en årrække uden at etablere et netværk. Ligeledes sammensætter vi dem med både familier, enlige og par fra Danmark. Det er givtigt for den danske part at opleve en fremmed kultur på nært hold, og for de udenlandske børn, unge og voksne er det en mulighed for lære mere om den danske kultur, som de nu er en del af.

Parterne mødes mindst en gang om måneden, det kan være til aftensmad derhjemme, en tur på museum, eller hvad man nu har lyst til.

Er du eller din familie ny i Danmark og har svært ved at lære danskerne at kende? Eller har du boet i Danmark gennem længere tid uden at få nogen danske venner? Så er Venskabsfamilier måske noget for dig.

Gennem Venskabsfamilier kan du eller din familie få tilknyttet en person, et par eller en familie med kendskab til jeres nye lokalmiljø. Det kan være personer, der er født og opvokset i Danmark, eller personer, der er flyttet til landet og har boet her i et stykke tid. Ordningen er en god mulighed for at få indblik i den danske kultur og det danske sprog. Men det er også en genvej til at knytte nye venskaber og skabe et netværk i Danmark.

Vi oplever i øjeblikket stor interesse fra folk, der gerne vil være frivillige i Venskabsfamilier. Derfor kan der være ventetid, før du får tilknyttet en person eller familie gennem ordningen.

Som frivillig i Venskabsfamilier udgør du – og evt. din familie – en vigtig social relation for enkeltpersoner, par eller familier, som mangler et netværk i Danmark. Gennem relationen er du med til at give indblik i den danske kultur, det danske sprog og de uskrevne regler, vi som danskere tager for givet.

Når du melder dig som frivillig, vil du – evt. sammen med din familie – komme til en indledende samtale, hvor du kan høre nærmere om aktiviteten og fortælle om dig selv, så vi kan finde det rigtige match. Vi sammensætter folk på baggrund af faktorer som fælles interesser, geografisk placering, jævnaldrende børn eller lignende. Derfor bliver man ikke nødvendigvis matchet én-til-én efter familiestatus.

Når du er blevet tilknyttet en person eller familie, vil vi løbende følge op for at sikre, at I fortsat er et godt match.

Dine kompetencer

Man behøver ikke at være en familie for at blive en del af Venskabsfamilier. Vores frivillige tæller enkeltpersoner og par såvel som børnefamilier. Dog skal du være fyldt 18 år.

Dem, der søger danske relationer gennem Venskabsfamilier spænder fra folk, der lige er kommet til landet og ikke taler engelsk, til folk, der har boet flere år i Danmark og taler dansk, men mangler danske venner. Derfor er det vigtigt, at du har et åbent sind, er tålmodig og er nysgerrig på andre kulturer.

Du skal desuden have mulighed for at mødes mindst én gang om måneden. Vi matcher personer og familier fra København, Frederiksberg, Tårnby og Dragør, så der kan være lidt rejsetid forbundet med møderne.

Vil du høre mere om Venskabsfamiliers tilbud eller om muligheden for at blive frivillig? Så kan du ringe på tlf. 41 96 11 12 eller sende en mail til venskab.rkh@rodekors.dk. Du kan også kontakte Røde Kors Hovedstaden på telefon 38 33 64 00 eller sende en mail til hovedstaden@rodekors.dk