Sprogtræning

Bliv bedre til dansk!

Når man er ny i et land, kan det være svært at finde sig til rette, og især sproget kan udgøre en stor barriere, når man forsøger at skabe sig et netværk.

Hovedstadens Røde Kors tilbyder sprogtræning i samarbejde med Københavns Kommune, hvor frivillige hjælper lærerne på udvalgte sprogcentre med undervisningen.

Det kan være svært at få tilstrækkelig personlig hjælp af læreren i klasseundervisningen. Heldigvis er der hjælp at hente hos Røde Kors’ engagerede frivillige sprogtrænere. De kan hjælper dig med at forstå og løse de opgaverne enten som en del af klasseundervisningen eller som sprogcaféer i samarbejde med en studievejleder på sprogcenteret. Du kan få hjælp af Sprogtræning på følgende sprogcentre:

• Sprogcenter IA i Nordvest
  • CBSI i Nordvest
  • Københavns Sprogcenter på Vesterbro

Det er gratis at deltage i Sprogtræning.

Læreren forestår undervisningen, mens du fungerer som lærerens pædagogiske redskab. Som lærerens forlængede arm hjælper du eleverne med at bygge bro til civilsamfundet, samtidig med at du opnår et kulturelt indblik. Sprog og kultur er forbundne, og som frivillig hjælper du dermed også eleverne til at skabe netværk.

Dine kompetencer

Som frivillig i Sprogtræning skal du være god til at lytte, tålmodig og rummelig. Du behøver ikke at have en relevant faglig baggrund, men du skal have en pædagogisk tilgang til arbejdet. En interesse for sprog og kultur er essentiel. Derudover skal du have mulighed for at hjælpe minimum én gang om ugen.

Vil du høre mere om sprogtræningstilbud eller muligheden for at blive frivillig, så kontakt aktivitetsleder Ki Aabenhus på mail integration.rkh@rodekors.dk. Du kan også kontakte Røde Kors Hovedstaden på telefon 38 33 64 00 eller sende en mail til hovedstaden@rodekors.dk